Ketjujen asennus ja säätö, magneeton kopan ja ketjusuojan asennus, takajarrun säätö


Ketjujen asentamisesta on Motot.net -sivustolla hyvä artikkeli ”Ketjujen ja rattaiden vaihto”. Ketjuja ja rattaita suositellaan vaihdettavaksi uusiin yhtä aikaa ja näin päätettiin tehdä tässäkin projektissa.

Ketjut aukaistiin ja pujotettiin paikoilleen. Ketjut avautuvat jatkoskohdastaan avaamalla varoen lukituslaatta ja vetämällä päitä sivulle. Ne sulkeutuvat vastakkaisessa järjestyksessä. Lukituslaatta tulee laittaa huolellisesti paikoilleen takaisin ja oikein päin (kita aukeaa ketjun vetosuuntaan). Älä taivuta laattaa, se voi heikentää materiaalia, taipunut tai muuten vioittunut tulee vaihtaa uuteen.

Lukituslaatan irroitus. Varo vahingoittamasta laattaa!

Lukituslaatan irroitus. Varo vahingoittamasta laattaa!

Ketjun avaus

Ketjun avaus

Ketjun kiinnitys.

Ketjun kiinnitys.

Lukituslaatan kidan suunta on ketjun vetosuunta.

Lukituslaatan kidan suunta on ketjun vetosuunta.

Ketjujen asennus ja säätö_5

Säätämätön ketju paikoillaan

Säätämätön ketju paikoillaan

Ketjua kiristetään siirtämällä takapyörää taaksepäin. Karkeasäätö voidaan tehdä pyörää taakesepäin vetämällä tai naputtelemalla akselin päistä vuorotellen molemmilta puolelta tasaisesti kumivasaralla sitä taaksepäin. Hienosäätö tehdään ketjunkiristimillä tasaisesti molemmin puolin kiristäen. Tarkista välillä, että pyörä ja ketju on suorassa silmämääräisesti ja ripustuksiin stanssattuja asteikkoja hyväksikäyttäen.

Säätö ketjunkiristimillä vuorotellen molemmin puolin

Ketjua kiristetään siirtämällä takapyörää taaksepäin

Pyörän akselin tulee olla suorassa. Asteikko helpottaa kohdistusta

Pyörän akselin tulee olla suorassa. Asteikko helpottaa kohdistusta

Pyörän suoruuden tarkistus

Pyörän suoruuden tarkistus

Ketjun tulee olla suora

Ketjun tulee olla suora

Sopiva ketjun liikevara on huolto-ohjeen mukaan 20-30 mm. Tämän voi todeta helposti viivottimella tai rullamitalla.

Ketju lepoasennossaan

Ketju lepoasennossaan

Ketjun joustovaran kokeilu ja liikkeen mittaus rullamitan avulla

Ketjun joustovaran kokeilu ja liikkeen mittaus rullamitan avulla

Ketjunkiristimien lukitus lopuksi lukitusmutterilla

Ketjunkiristimien lukitus lukitusmutterilla

Magneettoon oli päässyt likaa (ks. artikkeli ”Viat ja viritykset”), mikä johtui lohkon sekä kopan huonosta kunnosta. Lohkot ja koppa korjattiin, ks artikkelit ”Moottorilohkovikojen korjaaminen” ja ”Moottorin sivukoteloiden kunnostus ja maalaus”.

Magneeton kopan tiiviste luonnollisesti uusittiin

Magneeton kopan tiiviste luonnollisesti uusittiin

Tiiviste istuu nyt koppaan

Tiiviste istuu nyt koppaan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Magneeton koppa, kuten kytkinkoppakin, on kätevä kiinnittää kuusiokoloruuveilla aluslevyä käyttäen maalausvaurioiden välttämiseksi. Ruuveihin on hyvä laittaa hieman lukitetta ja kiristää ne ruuvinmukaiseen momenttiin.

Ketjusuojaa tässä yksilössä ei ollut ollenkaan, mikä näkyi mm. rasvaantuneina housunpuntteina, joten tämä hyödyllinen pikku muoviosa ostettiin uutena.

Ketjusuojan kiinnitys

Ketjusuojan kiinnitys

Ketjusuojan asennus_2

Ketjusuoja on varsin tarpeellinen kapistus

Tässä vaiheessa myös suoritettiin takajarrun vivuston asennus ja säätö. Tämä on oleellinen turvallisuusasia, joten kannattaa tehdä huolella. Jarrutanko kiinnitetään huolellisesti sopivalla sokalla (tangon päässä olevaan reikään sopii haarasokka 1,5×30 DIN94). Muista laittaa sokan alle aluslevy ja taivuttaa sokka oikeaoppisesti tangon ympäri.

Takajarrutangon sokan kiinnitys.

Takajarrutangon sokan kiinnitys.

Taipunut jarrutanko uusittiin jousineen ja ruuveineen tähän yksilöön. Säätö tehdään tangon ruuvilla käyttäen jarrukilven asteikkoa ja huolto-ohjetta apuna. Koska jarrukengät olivat uudet, säätö meini asteikon alkupäähän. Pyörän pyöriminen vapaasti tulee tarkistaa välillä. Jarrupolkimessa on hyvä olla pieni välys ennen kuin kengät ottavat rumpuun kiinni, mutta ei liiaksi jarrutusviiveen minimoimiseksi.

Takajarrun säätö säätöruuvilla.

Takajarrun säätö säätöruuvilla.

 

Mainokset

One thought on “Ketjujen asennus ja säätö, magneeton kopan ja ketjusuojan asennus, takajarrun säätö

  1. Paluuviite: Toimintakokeet, osa 3 | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s