Etuhaarukan toiminta ja huolto

Etuhaarukan kokoaminen_22

 

Etuhaarukan toiminta lyhyesti

Etuhaarukka on yksi tärkeimmistä turvallisuuskomponenteista kaksipyöräisissä ajoneuvoissa. Asenteen lisäksi, oman kulkuneuvon toiminnan ja toiminnan rajojen ymmärtämisellä ja säännöllisellä, valmistajan suunnittelemalla huolenpidolla on ratkaiseva merkitys ajajan turvallisuuteen.

Lähemmin tarkasteltuna voi huomata, että tavallinen moottoripyörän haarukka on yksinkertaisuudessaan nerokas. Linkittämällä eturengas suoraan kuljettajaan ilman turhia niveliä ja vivustoja, renkaan ja alustan käyttäytyminen välittyy mahdollisimman suoraan, mikä parantaa sekä tuntumaa että luottamusta ja sitä kautta kuljettajan reagointia eri tilanteisiin.
Jousien lisäksi jokaisessa haarukan putkessa on osa (cartridge), jossa on kaksi venttiiliä. Toinen on puristusvaimennusta ja toinen paluuvaimennusta varten (joissakin versioissa toisessa putkessa on puristus ja toisessa paluu, kuten Öhlins NIX30:ssä).

Vaimennusta säädellään siten, että öljy kulkee venttiilien läpi. Periaattena on, että mitä suuremmat reiät, sitä vähemmän vaimennusta (öljyn virtaus on suurempi). Vaimennuksen lisäksi öljyn tehtävänä on voidella ja epäsuorasti myös toimia jousituksena. Öljyn – kuten muidenkaan nesteiden – tilavuus ei merkittävästi muutu kokoonpuristuksessa, mutta öljyn määrä vaikuttaa haarukassa olevan ilman määrään. Ja ilma puristuu taas kokoon; haarukan puristuessa ilmatila pienenee (ilmajousitus). Näin ilmamäärän muutoksella (öljyn määrän muuttamisella) voi muuttaa jousituksen progressiivisuutta.

Etuhaarukan huollosta

Etuhaarukan toiminta perustuu siihen, että haarukka on puhdas, tiivis, hyvin rasvattu ja että siinä on oikea määrä öljyä.

Ulkoisesti likainen haarukka kuluttaa tiivisteitä, ja osa liasta voi hakeutua haarukkaan aiheuttaen kitkaa ja kulumista ja sitä kautta sisäisiä vuotoja. Vuotava venttiili ei myöskään toimi tarkoituksenmukaisesti. Jos haarukka ei ole tiivis, vaarana on että öljy vuotaa eikä ilmajousitus toimi.

Haarukan putkien puhtaana pitäminen kannattaa pidemmän päälle. Tavallinen pöly ei aiheuta suurempaa tuhoa, mutta tiivisteitä vahingoittava suurempi lika kannattaa pitää poissa. On hyvä ottaa tavaksi tarkistaa haarukka aina tankatessa, siinä kestää vain pari sekuntia.

Mopoa kannattaa siis tästäkin syystä pestä säännöllisesti, myös sadekeleillä; ”koska huomenna ja ensi viikollakin on kurja keli, ei kannata pestä” on väärää ajattelua.

On suositeltavaa myös huoltaa haarukan säätöjä säännöllisesti. Ne kannattaa putsata ja myös O-renkaiden öljyäminen kannattaa. Ruuveja voi kiertää muutaman kerran tai muutaman klikkauksen verran molempiin suuntiin (naksut laskemalla pääsee takaisin perusasetuksiin).

Ennaltaehkäisevän huollon lisäksi paljon ajavan kannattaa vaihtaa öljy kerran vuodessa ja samalla tulee tarkistettua peruskunto muutenkin. Öljyt tulee vaihtaa vähintään kolmen vuoden välein.

Artikkeleissa ”Etuhaarukan purkaminen” ja ”Etuhaarukan kokoaminen” on kerrottu Suzuki PV:n etuhaarukan perusteellinen tarkastus ja huolto osatasolle asti ja artikkeleita voi käyttää yleisestikin opisteluun – mutta muista kuitenkin ottaa selvää oman etuhaarukkasi tyypistä, sillä niissä on isojakin toiminnallisia eroja.

 

Lähteet: Bike.fi

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “Etuhaarukan toiminta ja huolto

  1. Paluuviite: Etujousien uusiminen ja iskunvaimennuksen kiristäminen | Suzuki PV 50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s