Moottorin sivukoteloiden kunnostus ja maalaus


Lähtötilanne ei ollut kovin hyvä näissäkään osissa. Kopat oli todennäköisesti maalattu useita kertoja päälle poistamatta vanhoja maaleja varsinkaan koho- ja upotuskirjoituspaikoista ja muista vaikeammista paikoista. Magneeton koppa on muutenkin kokenut kovia. Siinä on ollut ilmeisesti reikä, joka oli hitsattu umpeen Ratassuojan puolella on myös hitsaus, reikä ja magneeton suojan seinästä on lohjennut pala. Kytkinkopan korvake oli poikki, minkä takia etsitiin parempi käytetty koppa.

Magneeton koppa, lähtötilanne.

Magneeton koppa, lähtötilanne.

Täällä on joskus rysähtänyt; hitsaus, reikä ruuvinpaikan kyljessä, lohjennut pala magneeton suojan seinästä.

Täällä on joskus rysähtänyt; hitsaus, reikä ruuvinpaikan kyljessä, lohjennut pala magneeton suojan seinästä ja ontelosta ruuvinpaikan vierestä.

Vanha kytkinkoppa, joka vaihdettiin parempaan käytettyyn.

Korvakkeiltaan ehjä kytkinkoppa löytyi nettivaraosasta, mutta muutamia lommoja siinäkin. Vanhasta kotelosta irroitettiin varovasti naputtaen hyväkuntoinen kytkimen siirtäjän akseli ja sen öljytiiviste.

Kytkimen siirtäjäakselin irroitus naputtelemalla varovasti.

Kytkimen siirtäjäakselin irroitus naputtelemalla varovasti.

Kotelot putsattiin liuotinpesulla ja painepesurilla ja käsiteltiin maalinpoistoaineella pari kertaa. Hiomista jäi kuitenkin orastavan jännettuppitulehduksen verran. Ennen hiomista yritettiin saada magneeton kopasta ”Suzuki” -teksti esiin hitsauksen alta mainiolla Dremel 3000 1/25 poralla käyttäen sarjan metallilaikkaa ja erikseen ostettuja kovapalaurajyrsimiä. Ei kovin helppoa hommaa käsivaralla varsinkaan kun hitsaus ei ollut kovin laadukasta. Myös vaihteistokuvan upostukuvasta poistettiin vanha maali Dremelillä.

Kovia kokeneen magneeton kopan tekstin korjausta.

Kovia kokeneen magneeton kopan tekstin korjausta.

Päätimme kokeilla kemiallista metallia vaurioiden korjaamiseen.

Korjausmuotit pahvista ja teipistä.

Korjausmuotit pahvista ja teipistä.

Lommojen täyttöä.

Lommojen täyttöä.

Seinämien täyttöä.

Seinämien täyttöä.

Kytkinkopan lommojen täyttöä.

Kytkinkopan lommojen täyttöä.

Vähän lisää ainetta.

Vähän lisää ainetta.

Pahvit pois, lisää ainetta.

Pahvit pois, lisää ainetta.

Dremelillä ylimääräiset pois ja hiontaa hiomakoneella.

Dremelillä ylimääräiset pois ja hiontaa hiomakoneella.

Tälle puolelle jätettiin seinämävahvuutta korjaukseen.

Tälle puolelle jätettiin seinämävahvuutta korjaukseen.

Lommojen paikkausta.

Lommojen paikkausta.

Magneeton kotelo on tosi haasteellinen myös lommojen osalta.

Magneeton kotelo on tosi haasteellinen myös lommojen osalta.

Pohjamaalaus tehtiin tutulla Mastonin harmaalla 311:lla ja pintamaalaus Motipin 04001 puolihimmeällä mustalla, kaksi kerrosta molempia. Lopuksi kaksinkertainen lakkaus.

Kytkinkoppa pohjamaalissaan.

Kytkinkoppa pohjamaalissaan.

Moottorin sivukoteloiden maalaus_17

Magneeton koppa pohjamaalissaan.

Magneeton koppa pohjamaalissaan.

Moottorin sivukoteloiden maalaus_15

Kytkinkoppa pintamaalattuna ja lakattuna.

Kytkinkoppa pintamaalattuna ja lakattuna.

Magneeton koppa pintamaalattuna ja lakattuna.

Magneeton koppa pintamaalattuna ja lakattuna.

Valmiiden kuvat eivät tee täyttä oikeutta jäljelle, päivitetään paremmat myöhemmin. Kytkinkoppaan oltiin tyytyväisiä, kovia kokeneesta magneeton kopasta ei uudenveroista saatu aikaiseksi…mutta näkyypähän taas tämän yksilön sielu siinä.

Advertisements

2 thoughts on “Moottorin sivukoteloiden kunnostus ja maalaus

    1. suomita Kirjoittaja

      Sivukotelot olivat ainakin tässä yksilössä alumiinia. Ei ole tietoa, käytettiinkö kevytvalua myöhemmissä vuosimalleissa.

      Hauskaa kunnostelua!

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s