Disclaimer: Tiedot on kerätty lukuisista lähteistä, joiden tiedoissa havaittiin muutamia keskinäisiä eroja. Lähteiden tai tämän sivuston mahdollista virheistä tai puutteista ei oteta vastuuta. Asiallisia, tarkkaan speksattuja korjauspyyntöjä perusteluineen (lähdetieto) saa lähettää osoitteeseen tasu_(at)hotmail.com
Lähteet:
- Suzukicycles.org
- Mopot 1982-2006 korjausopas, Alfamer
- Wikipedia
- Motot.net
- Suzuki PV Service Manual
- Tekniikan Maailma 8/1981
Katso myös sivu ”Suzuki PV historia”, jossa on PV historian lisäksi pienpyörämopojen historiaa Suomessa ja Suzukilla sekä PV vs. Honda Monkey -vertailua.
Solifer-Suzuki PV50 1981-1993 | Solifer-Suzuki PV50 1994-1998 | Solifer-Suzuki PV50 2000- | |
Moottori | |||
Valmistaja | Suzuki | Suzuki | Suzuki |
Työkierto | 2-tahti | 2-tahti | 2-tahti |
Iskutilavuus | 49,9 cm³ | 49,9 cm³ | 49,9 cm³ |
Sylinterin halkaisija | 41 mm | 41 mm | 41 mm |
Iskun pituus | 37,8 mm | 37,8 mm | 37,8 mm |
Puristussuhde | 7,3:1 | 7,0:1 | 7,0:1 |
Imukanavat | Imuaukot | Imuläpät 1994 | Imuläpät |
Suurin teho | 1,5 kW / 4500rpm | 1,1 kW / 4500rpm | |
Vääntömomentti | 2,75 Nm / 3500rpm | ||
Jäähdytys | Ilma | Ilma | |
Sylinterin kannen kiristysmomentti | 8-12 Nm | 8-12 Nm | 8-12 Nm |
Moottorin käynnistystapa | Poljin | Poljin | Poljin |
Voitelu | |||
Moottorin voitelu | Suzuki ”CCI”. Kaksitahtiöljyä 1:33 (2,5-3%) bensiiniin sekoitettuna | Tuoreöljyvoitelujärjestelmä 1994 | Tuoreöljyvoitelujärjestelmä |
Moottorin öljy | Mobil Racing 2T, Mobil Extra 2T | Mobil Racing 2T, Mobil Extra 2T | Mobil Racing 2T, Mobil Extra 2T |
Vaihteistoöljy | Mobil Racing 4T, Mobil Super S 10W-40 | Mobil Racing 4T, Mobil Super S 10W-40 | Mobil Racing 4T, Mobil Super M, Mobil Super |
Vaihteistoöljyn tilavuus vaihto/huolto | 650 / 700 ml | ||
Etuhaarukan iskunvaimentajien öljy | Suzuki #10 (10W) | ||
Etuhaarukan iskunvaimentajien öljyn tilavuus | 55 ml | ||
Ketjurasva | Mobil Synthetic MCO Chain Lube | Mobil Synthetic MCO Chain Lube | Mobil Synthetic MCO Chain Lube |
Pyörän laakerien rasva | Mobilgrease XHP 222 | Mobilgrease XHP 222 | Mobilgrease XHP 222 |
Vaijerien voiteluöljy | Mobil Synthetic MCO Chain Lube | ||
Runko | |||
Rakenne | Kehtorunko putkesta | Kehtorunko putkesta | Kehtorunko putkesta |
Kokonaispituus | 1415 mm | 1415 mm | 1375 mm |
Kokonaisleveys | 685 mm | ||
Satulan korkeus maasta | 650 mm | ||
Satulan ja jalkatappien väli | 450 mm | ||
Akseliväli | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Maavara | 125 mm | 125 mm | 125 mm |
Kuivapaino | 60 kg | ||
Etujousitus | Nestevaimennettu Y-teleskooppihaarukka, jousto 70 mm | ||
Takajousitus | Keinuhaarukka, nestevaimennetut iskunvaimentimet | ||
Kääntymiskulma oikealle/vasemmalle | 42 astetta | ||
Etupyörän kulma (haarukka) | 26 astetta | ||
Kääntösäde | 1,7 m | ||
Etulyhty | Pyöreä CEV 1981-1989 (sama kuin Soliferin ja Helkaman malleissa), suorakaide vuodesta 1990. Valmistusmaa molemmissa Italia. | Suorakaide, 1998 iso pyöreä etulyhty | |
Takalyhty | Suippomallinen Aprilia (Italia) 1981-1982. CEV (Italia) 1982-1997. | 1998 iso kantikas (sama kuin TS50 mallissa) | Iso kantikas (sama kuin TS50 mallissa) |
Pyörät | Levypyörät | Levypyörät | |
Renkaat ja ilmanpaineet | Eturengas: koko 3,50*8, paine: 1,25 bar Takarengas: koko: 3,50*8, paine: 1,75 bar | Eturengas: koko 3,50*8, paine: 1,7 bar Takarengas: koko: 3,50*8, paine: 1,9 bar | Eturengas: koko 3,50*8, paine: 1,25 bar Takarengas: koko: 3,50*8, paine: 1,75 bar |
Renkaat, valmistaja | IRC Sports 1981-1982, 1983- Nokia Finnspeed | 1995- IRC Sports | |
Jarrut, etu | Käsikäyttöinen rumpujarru 110 mm | ||
Jarrut, taka | Jalkakäyttöinen rumpujarru 110 mm | ||
Moottorin kopat | Hopea tai musta, magneetonkoppa muovia 1981, mustat 1983 | ||
Jarrukilven tanko | Musta 1981 | ||
Satulan päällinen | Musta prässätyllä kuviolla 1981-1986, punainen prässätyllä kuviolla 1987, 1988 sininen satulanpäällinen, 1989 musta | Siniharmaa 1994 | |
Polttoainejärjestelmä | |||
Polttoainesäiliö | 3,4 l | 2,5 l | 3,5 l |
Varatankin tilavuus (RES) | 0,5 l | 0,5 l | 0,5 l |
Kaasutin | Mikuni VM12SH | Mikuni VM14SH | Mikuni VM14SH |
Ilmansuodatin | Polyuretaanisuodatin | ||
Pääsuutin | 57,5 | 72,5 | 72,5 |
Voimansiirto | |||
Kytkin | Märkä monilevy | Märkä monilevy | Märkä monilevy |
Vaihteisto | 4-vaihteinen (paikka viidennelle vaihteelle) jatkuva veto. 1-N-2-3-4-(5); 1 alas 3 (4) ylös. | 4-vaihteinen (paikka viidennelle vaihteelle) jatkuva veto. 1-N-2-3-4-(5); 1 alas 3 (4) ylös. | 4-vaihteinen (paikka viidennelle vaihteelle) jatkuva veto. 1-N-2-3-4-(5); 1 alas 3 (4) ylös. |
Vaihteiden välitykset | 1. 3,166 (38/12) 2. 1,941 (33/17) 3. 1,380 (29/21) 4. 1,083 (26/24) (5.) |
||
Ensiövälitys | 3,842 (73/19) | ||
Toisiovälitys | 2,692 (35/13) | ||
Toisioveto | Ketju | Ketju | Ketju |
Ketjun tyyppi | 88 lenkkiä, Daido DID 420 tai Tagasako RK420M | ||
Ketjun välys | 20-30 mm | 20-30 mm | 20-30 mm |
Rattaat etu/taka, välityssuhde | 13/35, 11.2 | 14/35, 10.4 | |
Vaihteiden (4 kpl) kokonaisvälitykset | 32.8 – 20.1 – 14.3 – 11.2 | ||
Sähköjärjestelmä | |||
Sytytysjärjestelmä | Suzuki ”PEI”. Vauhtipyörämagneetto, 1981-1982 kärjet, 1983- kärjetön CDI | Vauhtipyörämagneetto, kärjetön CDI | Vauhtipyörämagneetto, kärjetön CDI |
Sytytystulppa | NGK,BOSCH BP-6ES | NGK BP(R)6HS | NGK BP(R)6HS tai DENSO W20FPR-U |
Sytytystulpan kärkiväli | 0,6-0,7 mm | 0,7 mm | 0,6-0,7 mm |
Sytytysennakko | 17 ± 3 astetta B.T.D.C. 6000 r/min | 17 ± 3 astetta B.T.D.C. 6000 r/min | 18 ± 3 / 6000 r/min |
Sähköjärjestelmän jännite | 6V | 6V (1998 ja uudemmissa 12V) | 12V |
Äänimerkki | Soittokello Suzukin S-logolla 1981-1986, Kitagawan K-logolla 1987-1989, 1990 sähköinen äänimerkki | Sähköinen | Sähköinen |
Akku | – | – | 12V 2,3 Ah |
Etuvalo pitkät/lyhyet | 15/15 W | ||
Takavalo | 3 W | ||
Jarruvalo | 10 W, käsijarruvalokatkaisin 1984- | ||
Suuntamerkkivalot | Ei | ||
Virtalukko | Ei | Ei | Kyllä |
Käynnistyksen esto | Ei | Ei | Kyllä |
Vapaavaihteen merkkivalo | Ei | Ei | Kyllä |
Lisävarusteet | Nopeus- ja matkamittari, työkalusarja, käyttöohjekirja | Nopeus- ja matkamittari, työkalusarja, käyttöohjekirja | Nopeus- ja matkamittari, työkalusarja, käyttöohjekirja, akku- ja työkalukotelo |
Hinta | 3290 mk (20.3.1981), mikä vastaa noin 1 447 € vuonna 2015. Vuonna 1987 suositushinta oli 5990 mk (noin 1 825 € vuonna 2015)
Rahan arvon muutos on laskettu Rahanarvolaskurilla (Rahamuseo.fi) |
12 000 markkaa (noin 2 564 euroa 2015).
Rahan arvon muutos on laskettu Rahanarvolaskurilla (Rahamuseo.fi) |
|
Maahantuoja | Bensow Oy-AB, Solifer Tehtaat, Helsinki, 1989- Ekström Oy |
Suorituskykyarvoja
Suorituskykyarvo | TM 8/1981 | TL 7/1987 | TM 7/1992 |
Huippunopeus | 40 km/h | ||
Polttoaineen kulutus | 2.9 l / 100 km | 2.7 l/100 km | 2.9 l / 100 km |
Laskennallinen toimintasäde / tankkaus | 117 km / 3,4 l | ||
Kiihtyvyys | 15.2 s 0-100m | 16.8 s 0-40 km/h | 13.5 s / 37.5 km/h |
Jarrutusmatka | 6.7 m | 24.5 m 40-0 km/h | 7.3 m (40 km/h vauhdista) |
Kääntöympyrän halkaisija | 3.4 m | ||
Melutaso | 66 dB |
Paluuviite: Toimintakokeet, osa 3 | Suzuki PV50 projekti
Paluuviite: Blogitilastot – 200000 lukukerran etappi – kiitokset lukijoille! | Suzuki PV 50 projekti
Paluuviite: Blogitilastot – 500000 lukukerran etappi – kiitokset lukijoille! | Suzuki PV 50 projekti