Kaasuttimet ja niiden säätö

Perustietoa kaasuttimista ja säädöistä löytyy alla olevista linkeistä:

Huomioi, että säätö ja viritys ovat eri asioita. Tämä ei ole viritysartikkeli, eikä blogisivusto käsittele virityksiä, joilla mopoa yritetään saada kulkemaan laittomia nopeuksia.

Johdantoa säätämiseen

Jonkin toiminnallisen koneenosan säätäminen on sen optimaalisen (parhaan mahdollisen) toimintapisteen hakemista toimintaympäristössään. Säätämiseen vaikuttaa erittäin moni tekijä, jotka vaikuttavat virtausdynamiikkaan ja termodynamiikkaan.

Virtausdynamiikka on virtausmekaniikkaan kuuluva tieteenhaara, joka tutkii fluidien (nesteet ja kaasut) liikettä eli virtaamista. Virtausdynamiikka jaetaan edelleen moniin alahaaroihin, muun muassa aerodynamiikkaan ja hydrodynamiikkaan. Aerodynamiikka tutkii ainoastaan kaasujen liikettä ja hydrodynamiikka taas vain nesteiden liikettä. Mopossa esiintyy molempia, tosin jo sana kaasutin kertoo, että pääasiassa säädetään kaasujen kulkua. Nesteen säätäminen mopossa on aika yksinkertaista (nestesäätiminä esim. polttoainehana/alipaineventtiili, kohokammion neulaventtiili).

Termodynamiikka (lämpöoppi) on energian, lämmön, työn, entropian ja tapahtumien spontaanisuuden fysiikkaa. Esim. mopossa polttoaineeseen varastoitunut energia muuttuu moottorissa työn lisäksi lämmöksi ja tämä vaikuttaa säätämiseen. Moni onkin huomannut, että mopo tarvitsee eri säädöt kylmille keleille kuin kesähelteille.

Mitä hyötyä tästä tylsästä teoriasta on mopoilijalle? Ensinnäkin, ”tylsä koulufysiikka” voi äkkiä muuttua mielenkiintoisemmaksi. Mopoaan säätävän on hyvä edes tiedostaa, että em. fysiikan alueisiin vaikutetaan jo merkittävästi ennen säätöruuveihin koskemista mekaanisilla osavalinnoilla ja asennuksilla ja niistä johtuvilla mahdollisilla virhetilanteilla. Nämä vaikuttavat tilavuuksiin, seoksiin, virtauspoikkipinta-aloihin, lämmöntuottoon ja lämmön poistumiseen jne. Kun ”säädät kaasutinta”, et säädä vain kaasutinta, vaan koko systeemiä, johon kuuluu paljon osia ja fysikaalisia tapahtumia. Esimerkkinä virhetilanteista ja säätöön vaikuttavista tekijöistä ovat esim. imuvuodot ja moottorin säätöhetken lämpötila. Itse kaasuttimen säätöelementit huolella tehdyn kokoonpanon jälkeen ovat tärkeysjärjestyksessä: pääsuutin, luistin neula, seosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi.

Mainokset

2 ajatusta artikkelista “Kaasuttimet ja niiden säätö

  1. Paluuviite: Kaasuttimen (Dellorto PHBG) säätäminen sisäänajoa varten | Suzuki PV50 projekti

  2. Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 2 | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s