Moottorilohkovikojen korjaaminen


Moottorilohkot eivät olleet kummoiset. Vikalistasta löytyivät magneeton reunan vauriot ja moottorin ripustusreikien kuluminen ovaaliksi. Ensimmäinen vika heikentää tiivistystä ja riskinä on lian pääseminen magneettoon, jälkimmäisessä taas on riskinä, että kuluminen jatkuu ja lopulta ripustus pettää.

Kunnolliseen korjaukseen olisi tarvittu alumiinihitsausvehkeitä ja osaamista siihen. Toinen vaihtoehto ovaalirei’ille olisi niiden holkittaminen. Päätimme kokeilla kemiallisen metallin käyttöä. Viat ovat sellaiset, että uusintakorjaus on helpohkoa, jos tämä konsti pettää.

Magneeton reuna massattu kemiallisella metallilla.

Magneeton reuna massattu kemiallisella metallilla.

Moottorin ripustus massattu kemiallisella metallilla.

Moottorin ripustus massattu kemiallisella metallilla.

Ylimääräiset pois

Ylimääräiset pois

Hiotut massatut reiät.

Hiotut massatut reiät. Näihin porattiin 8 mm reiät.

Magneeton reunan tasoitus

Magneeton reunan tasoitus

Hiottu magneeton reuna

Hiottu magneeton reuna

Myös tiivistyspinnat käytiin läpi. Vanha tiivistysmassa kaavittiin muovilastalla pois, ja pinnat hiottiin hienolla hiomapaperilla ja putsattiin lopuksi liuotinaineella.

Herkkä näppituntuma on paras apukeino tiivistyspintojen tarkistamiseen.

Herkkä näppituntuma on paras apukeino tiivistyspintojen tarkistamiseen.

Mainokset

3 ajatusta artikkelista “Moottorilohkovikojen korjaaminen

  1. Paluuviite: Sytytyspuolan ja valopuolan vaihto | Suzuki PV50 projekti

  2. toomas

    moro. no minkämoiseks toi kemiallinen metalli osoittautui? onko kestänyt?

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei ja sorry että vastaus kesti!

      Kemiallinen metalli toimi loistavasti tiivistyskohdissa, joihin ei kohdistu kuluttavaa rasitusta (moottorilohkojen pienet kammiot sivukoteloreikien lähellä sekä sivukotelot). Molemmat sivukotelot on avattu ainakin kertaalleen ja nähty että ei ole pettänyt.

      Mutta moottorin hieman ovaaleiksi kuluneissa ripustusrei’issä se ei toiminut niin hyvin, sillä niihin kohdistuu paljon kovempi rasitus ja hankautuminen tärinän muodossa. Kemiallinen metalli kuluu niissä aika nopeasti pois (kuten alumiinikin). Moottorin pultit saavatkin olla aika kovaa kiinni ettei kuluttavaa tärinäliikettä synny.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s