Nopeusmittarin asennus, sähköistys ja testaus


Tässä yksilössä ei ollut nopeusmittaria ja sen lisäosia ollenkaan. Etupyörän purku on esitelty artikkelissa ”Pyörien purkaminen”. Nopeusmittaukseen liittyvät etupyörän löydökset olivat karmeita ja niitä korjailtiin artikkelissa ”Pyörien napojen kokoaminen (ml. nopeusmittari)”.

Edes jotenkin toimiva käytetty alkuperäinen nopeusmittari oli etsinnässä pitkään, mutta osoittautui vaikeasti löydettäväksi. Lopulta päädyttiin hankkimaan Wandamotorilta uusi mittari ja aluslevy. Myös vaijeri ostettiin uutena, ks. artikkeli ”Kahvojen ja vaijereiden asennus”.

Uusi nopeusmittari ja aluslevy

Uusi nopeusmittari ja aluslevy

Suzuki PV nopeusmittarin räjäytyskuva

Suzuki PV nopeusmittarin räjäytyskuva

Nopeusmittariin haluttiin valo toimimaan. 6V sähköjärjestelmässä ja tarvikejohtosarjassa oli yhdelle polttimolle tätä varten johdotus.  Valoksi ostettiin 6V 3W T10 lasikantapolttimo Mopo Sportista ja polttimon pidin (Motonet 43-2032). Polttimo on kokoa 26,9 x 10,3 mm, joten se mahtuu työntymään mittarissa olevaan reikään. Jalalle merkattiin ja porattiin reikä aluslevyyn. Reikä tehtiin 12mm kantaa varten 11mm terällä ja viimeisteltiin pyöröviilalla siten, että  kanta istui tiukasti. Lopuksi jalka liimattiin sitkeällä ja joustavalla neopreeniliimalla paikalleen. Mittari elää tärinässä kiinnityskumien varassa, joten on hyvä valita joustava liima.

Paikan merkkaus lyijykynällä.

Paikan merkkaus lyijykynällä.

Sovittelua porattuun ja viilalla viimeisteltyyn reikään.

Sovittelua porattuun ja viilalla viimeisteltyyn reikään.

Nopeusmittarin asennus_4

Lasikantapolttimon koko tyyppiä T10 W2,1x9,5d

Lasikantapolttimon koko tyyppiä T10 W2,1×9,5d

Mittarin sovittelua polttimon kannan kanssa.

Mittarin sovittelua polttimon kannan kanssa.

Johtosarjan johtoja jouduttiin jatkamaan ja uudet johdot sekä liittimet kutistesukitettiin ja merkattiin ”versio PeeVeli” -sähkökaavioon (ks. artikkeli ”Sähköjärjestelmän muutokset, kytkentä ja testaus”).

Nopeusmittarin valon johtojen jatkaminen

Nopeusmittarin valon johtojen jatkaminen

Jatkoksen kutistesukitus

Jatkoksen kutistesukitus

Johtojen lopullinen niputus onnistuu kätevimmin leveillä, uudelleen avattavilla/suljettavilla siteillä (Mopo Sport 09407-14403).

Johtojen niputus. Tiivis paketti menee nätisti tankin alle.

Johtojen niputus. Tiivis paketti menee nätisti tankin alle.

Nopeusmittarin asennus_19

Johtojen pidennys, liittinten asennus ja sukitus. Värit päivitettiin sähkökuvaan.

Johtojen pidennys, liittinten asennus ja sukitus. Värit päivitettiin sähkökuvaan.

Kutistesukkien kutistus kuumailmapuhaltimella.

Kutistesukkien kutistus kuumailmapuhaltimella.

Valmis sukitus

Valmis sukitus

Vaijeri reititettiin huolto-ohjeen kuvan mukaan. Vaijerin alapään hahlo työnnetään vastakappaleeseensa ja kiristetään holkilla. Vaijerin yläpäästä kannattaa kokeilla, onko hahlo kohdallaan.

Nopeusmittarin vaijerin reititys.

Nopeusmittarin vaijerin reititys.

Seuraavaksi asennettiin mittari aluslevyineen. Kiinnityskumit ovat tärkeät, sillä ne ottavat tärinää vastaan ja siten pidentävät mittarin ikää ja parantavat lukeman luotettavuutta.

Tähän mittaria sovittamaan. Maalarinteippi pitää vaijerin holkkia paikoillaan.

Tähän mittaria sovittamaan. Maalarinteippi pitää vaijerin holkkia paikoillaan asennuksen aikana.

Kiinnityskumit, aluslevyt ja mutterit sekä ohdot kiinni.

Kiinnityskumit, aluslevyt ja mutterit sekä johdot kiinni.

Vaijerin yläpää kiinni.

Vaijerin yläpää kiinni.

Kojelauta alkaa hahmottua.

Kojelauta alkaa hahmottua.

Hieno Suzuki-teksti jää etulyhdyn taakse.

Hieno Suzuki-teksti jää etulyhdyn taakse.

Pieni mopo ei pelota pientä koiraa.

Pieni mopo ei pelota pientä koiraa.

Mittarin toiminta testataan luonnollisesti nostamalla keulaa ja pyörittämällä pyörää. Samalla kannattaa kuunnella mahdollisia ääniä, jotka kielivät siitä, että vaijeri ei ole kunnolla paikoillaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s