Perustietoa 2-tahtikaasuttimista löytyy tämän blogin kaasutinlinkkisivulta.
Jos kyseessä on moottorin sisäänajo, säätö on yleensä syytä tehdä kahdesti, ennen sisäänajoa ja sen jälkeen, sillä moottorin ominaisuudet muuttuvat ensikulumisen ja -asettumisen myötä. Sisäänajossa myös on suositeltavaa, että moottori käy rikkaammalla seoksella.
Dellorto PHBG kaasutin
Dellorto PHBG on 2T ja 4T moottoreille tarkoitettu pyöreäluistinen kaasutin, missä on nosta-ja-pyöritä mallinen ryyppy (racing-malleissa on kätevämpi vaijeriryyppy). Kiinnitys moottoriin on Ø24mm ja ilmanpuhdistimeen Ø32mm. Kierteet ovat M32 x 1.25mm. PHBG sopii mainiosti 50cc sylintereille. Se ei ole kaikkein helpoin saada säätöihin, mutta vaivan jälkeen siitä saa erittäin hyvän. Säädöt sijaitsevat kaasuttimen vasemmalla puolella. Kaasuttimemme suuttimet: pääsuutin 74, tyhjäkäynti 50, ryyppy 60.
Seuraavassa on PeeVeliin tehty Dellorto PHBG kaasuttimen perusviritys askel askeleelta. Tämä prosessi perustuu oheiseen räjäytyskuvaan, lopussa kaasutinlinkkisivun lähteisiin ja tietysti käytännön kokeiluihin.
Vaihe 1: esivalmistelut
Ensimmäinen säätöön vaikuttava työ on laittaa kaasutin hyvin kiinni kaasuttimen kokoon nähden oikean kokoiseen imukaulaan ja imukaula kiinni sylinterissä olevaan laippaan (ks. artikkeli ”Moottorin kokoaminen 4 – sylinteri ja kaasutin”). Tiiviste on asetettava huolella. Tämä on yleisin vuotokohta, joten on suositeltavaa tarkistaa tämä ennen säädön aloitusta.
Tulppa kannattaa vaihtaa uuteen. Muista oikea lämpöarvo, ettei säätöjen ja kokeilujen jälkeinen tulpan ulkonäön arviointi mene pieleen (esim. musta tulppa kertookin väärästä, liian kylmästä lämpöarvosta, ei rikkaasta seoksesta).
Kaasuttimen asennuksen jälkeen on hyvä katsoa perusasiat kuntoon: tuleeko tulpalle kipinää ja tuleeko kaasuttimeen bensaa. Kipinän voi testata irroittamalla tulppa ja laittamalla se tulpanhattuun kiinnitettynä rungostaan vaikka sylinterin kanteen kiinni ja polkaisemalla ja havainnoimalla kipinä.
Bensaa pitää myös tulla riittävästi kaasuttimeen, joten suodattimet kannattaa tarkistaa tukkeumien ja letkut nikellyksien (liian tiukat taivutuskulmat) varalta. Yksinkertainen testi on irroittaa letku kaasuttimen päästä ja laittaa astiaan ja avaamalla hana (testaa sekä ON että RES -asennot).
Kokeile vaijerin toimintaa asennettuasi se. Sen tulee toimia nykimättä molempiin suuntiin, eikä se varsinkaan saa hirttää kiinni, mikä voi olla vaarallista liikenteessä.
Vaihe 2: neulan säätö
Kaasuttimen säätö on hyvä aloittaa neulan sokka asetettuna keskimmäiseen loveen tai ainakin lähelle sitä. Dellortossamme oli parillinen määrä lovia ja sokka oli oletuksena toiseksi ylimmäisessä lovessa.
Siirsimme sokkaa yhden loven alaspäin, jolloin kone käy vamasti sisäänajovaiheessa rikkaammalla (muistisääntö sokan siirrolle: ”rikkaat lihavat asuvat alhaalla, laihat köyhät ylhäällä”).
Vaihe 3: perussäätö
- Käynnistä mopo ja anna sen lämmitä käyttölämpötilaan
- Säädä tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti siten, että moottori käy melko korkeilla kierroksilla
- Sulje seosruuvia hitaasti kunnes kierrokset putoavat ja sitten hitaasti ulospäin, kunnes moottori käy niin nopeasti kuin mahdollista. Tätä vaihetta voi joutua tekemään muutaman kerran oikean kohdan löytämiseksi.
- Säädä lopuksi tyhjäkäynti sopivaksi.
Vaihe 4: tulpan tutkiminen
Lyhyen ajon jälkeen irroita tulppa ja tutki sen väriä. Tumma väri kertoo, että kone käy rikkaalla seoksella ja se on sisäänajovirityksessä hyvä asia. Valkoinen väri on varoitussignaali liian laihasta seoksiesta ja kiinnileikkaamisriski on ilmeinen. Tällöin on syytä säätää uudestaan.
Näillä säädöillä mentiin sisäänajovaihe. Jatkosäädöistä kerrotaan erillisessä artikkelissa.
Paluuviite: Toimintakokeet, osa 3 | Suzuki PV50 projekti
Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 2 | Suzuki PV50 projekti
Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 3 | Suzuki PV50 projekti