Kaasuttimen (Dellorto PHBG) säätäminen sisäänajoa varten


Perustietoa 2-tahtikaasuttimista löytyy tämän blogin kaasutinlinkkisivulta.

Jos kyseessä on moottorin sisäänajo, säätö on yleensä syytä tehdä kahdesti, ennen sisäänajoa ja sen jälkeen, sillä moottorin ominaisuudet muuttuvat ensikulumisen ja -asettumisen myötä. Sisäänajossa myös on suositeltavaa, että moottori käy rikkaammalla seoksella.

Dellorto PHBG kaasutin

Dellorto PHBG on 2T ja 4T moottoreille tarkoitettu pyöreäluistinen kaasutin, missä on nosta-ja-pyöritä mallinen ryyppy (racing-malleissa on kätevämpi vaijeriryyppy). Kiinnitys moottoriin on Ø24mm ja ilmanpuhdistimeen Ø32mm. Kierteet ovat M32 x 1.25mm. PHBG sopii mainiosti 50cc sylintereille. Se ei ole kaikkein helpoin saada säätöihin, mutta vaivan jälkeen siitä saa erittäin hyvän. Säädöt sijaitsevat kaasuttimen vasemmalla puolella. Kaasuttimemme suuttimet: pääsuutin 74, tyhjäkäynti 50, ryyppy 60.

Dellorto PHBG. Säädöt vasemmalla puolella.

Dellorto PHBG. Säädöt vasemmalla puolella.

Dellorto PHBG 16 AS_2

Dellorto PHBG räjäytyskuva

Dellorto PHBG räjäytyskuva

Seuraavassa on PeeVeliin tehty Dellorto PHBG kaasuttimen perusviritys askel askeleelta. Tämä prosessi perustuu oheiseen räjäytyskuvaan, lopussa kaasutinlinkkisivun lähteisiin ja tietysti käytännön kokeiluihin.

Vaihe 1: esivalmistelut

Ensimmäinen säätöön vaikuttava työ on laittaa kaasutin hyvin kiinni kaasuttimen kokoon nähden oikean kokoiseen imukaulaan ja imukaula kiinni sylinterissä olevaan laippaan (ks. artikkeli ”Moottorin kokoaminen 4 – sylinteri ja kaasutin”). Tiiviste on asetettava huolella. Tämä on yleisin vuotokohta, joten on suositeltavaa tarkistaa tämä ennen säädön aloitusta.

Tulppa kannattaa vaihtaa uuteen. Muista oikea lämpöarvo, ettei säätöjen ja kokeilujen jälkeinen tulpan ulkonäön arviointi mene pieleen (esim. musta tulppa kertookin väärästä, liian kylmästä lämpöarvosta, ei rikkaasta seoksesta).

Kaasuttimen asennuksen jälkeen on hyvä katsoa perusasiat kuntoon: tuleeko tulpalle kipinää ja tuleeko kaasuttimeen bensaa. Kipinän voi testata irroittamalla tulppa ja laittamalla se tulpanhattuun kiinnitettynä rungostaan vaikka sylinterin kanteen kiinni ja polkaisemalla ja havainnoimalla kipinä.

Sytytystulpan hattu kiinni ja tulpan rungon maadoitus kanteen. Kevyt polkaisu ja kipinän pitäisi näkyä päivänvalossakin.

Sytytystulpan hattu kiinni ja tulpan rungon maadoitus kanteen. Kevyt polkaisu (moottori pyörähtää vain hieman) ja kipinän pitäisi näkyä päivänvalossakin. Muista, että virran pitää olla päällä ja/tai sammutusnappi RUN-asennossa!

Bensaa pitää myös tulla riittävästi kaasuttimeen, joten suodattimet kannattaa tarkistaa tukkeumien ja letkut nikellyksien (liian tiukat taivutuskulmat) varalta. Yksinkertainen testi on irroittaa letku kaasuttimen päästä ja laittaa astiaan ja avaamalla hana (testaa sekä ON että RES -asennot).

Kokeile vaijerin toimintaa asennettuasi se. Sen tulee toimia nykimättä molempiin suuntiin, eikä se varsinkaan saa hirttää kiinni, mikä voi olla vaarallista liikenteessä.

Vaijerin toiminnan kokeilua.

Vaijerin toiminnan kokeilua.

Kaasuttimen säätö_2 Kaasuttimen säätö_3

Polttoainesuodattimen virtaussuuntanuoli on syytä huomioida.

Polttoainesuodattimien virtaussuuntanuolet on syytä huomioida.

Vaihe 2: neulan säätö

Kaasuttimen säätö on hyvä aloittaa neulan sokka asetettuna keskimmäiseen loveen tai ainakin lähelle sitä. Dellortossamme oli parillinen määrä lovia ja sokka oli oletuksena toiseksi ylimmäisessä lovessa.

Siirsimme sokkaa yhden loven alaspäin, jolloin kone käy vamasti sisäänajovaiheessa rikkaammalla (muistisääntö sokan siirrolle: ”rikkaat lihavat asuvat alhaalla, laihat köyhät ylhäällä”).

Sokan siirto yksi lovi alaspäin.

Sokan siirto yksi lovi alaspäin.

Vaihe 3: perussäätö

  • Käynnistä mopo ja anna sen lämmitä käyttölämpötilaan
  • Säädä tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti siten, että moottori käy melko korkeilla kierroksilla
  • Sulje seosruuvia hitaasti kunnes kierrokset putoavat ja sitten hitaasti ulospäin, kunnes moottori käy niin nopeasti kuin mahdollista. Tätä vaihetta voi joutua tekemään muutaman kerran oikean kohdan löytämiseksi.
  • Säädä lopuksi tyhjäkäynti sopivaksi.

Vaihe 4: tulpan tutkiminen

Lyhyen ajon jälkeen irroita tulppa ja tutki sen väriä. Tumma väri kertoo, että kone käy rikkaalla seoksella ja se on sisäänajovirityksessä hyvä asia. Valkoinen väri on varoitussignaali liian laihasta seoksiesta ja kiinnileikkaamisriski on ilmeinen. Tällöin on syytä säätää uudestaan.

Näillä säädöillä mentiin sisäänajovaihe. Jatkosäädöistä kerrotaan erillisessä artikkelissa.

Mainokset

3 ajatusta artikkelista “Kaasuttimen (Dellorto PHBG) säätäminen sisäänajoa varten

  1. Paluuviite: Toimintakokeet, osa 3 | Suzuki PV50 projekti

  2. Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 2 | Suzuki PV50 projekti

  3. Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 3 | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s