Moottorin kokoaminen 4 – sylinteri ja kaasutin


Tähän yksilöön ostettiin sylinteripaketti mäntineen, läppäyksiköineen, tiivisteineen ja muine pikkuosineen. Koko voimantuotto on siis käytännössä uutta, sillä kampiakselikin ostettiin pakettina uutena. Myös pinnapultit, mutterit ja aluslevyt uusittiin. Ehkä kaikesta uudesta johtuen kokoaminen oli aika suoraviivaista ja nopeaa hommaa. Ohjenuorana sylinterin kokoamisessa käytettiin Alfamerin Mopot -korjausopasta.

Sylinteripaketissa on tarvikesylinteri. Vakioläppäsylinterissä kaikki seos kulkee läppien kautta ja sylinteriputkessa on aukkoina vain kaksi ylösvirtausta ja pakoaukko.

Kokoaminen aloitettiin sylinterinkannen suoruuden tarkastuksella. Se tapahtui suorakulman pitkää sivua ja 0.05 mm rakotulkkia apuna käyttäen mitaten useasta kohtaa. Kansi oli hyvässä kunnossa ja pelkkä huolellinen puhdistus tarvittiin.

Sylinterinkannen suoruuden mittaus

Sylinterinkannen suoruuden mittaus

Sylinterin ja männän osat

Sylinterin ja männän osat

Tiiviste paikalleen

Tiiviste paikalleen

Kierrelukitteen levitys

Kierrelukitteen levitys

Kaikki sylinterin pultit ja mutterit väännettiin momenttiin.

Kaikki sylinterin pultit ja mutterit väännettiin momenttiin. Kannen kiristyksessä käytettiin 12 Nm momenttia.

Valmiiksi asennettu läppäyksikkö.

Tehtaalla valmiiksi asennettu läppäyksikkö kiinnitettynä sylinteriin.

Tarvikepultteja käytettäessä tulee varmistaa, että niiden kannat eivät jää kantamaan lohkoon ja aiheuta siten imuvuotoa.

PV foorumilta saatiin tietoa riskistä, että läppärungossa oleva kumi saattaa turvota bensasta. Tämä voi aiheuttaa läppien raottumisen. Suositeltavaa olisi, että läppärunkoa liottaisi bensassa ja sitten hioisi kumin tasaiseksi, niin että se asettuu oikeisiin mittoihinsa.

Männäntappia soviteltiin aluksi kiertokangen laakeriin ja mäntään. Tiukka sovite tarvitsi lämpölaajenemista avukseen.

Männäntapin sovittelua kiertokankeen.

Männäntapin sovittelua kiertokankeen. Tähän sopi hyvin ilman välystä, mäntään ei ilman lisäkonsteja.

Männän lämmitys tapin asennusta varten

Männän lämmitys tapin asennusta varten

Männäntappi meni paikoilleen männän lämmityksen jälkeen helposti. Muista männän oikea asennussuunta (nuoli tms. merkintä)!

Männäntappi meni paikoilleen männän lämmityksen jälkeen helposti. Muista männän oikea asennussuunta (nuoli tms. merkintä)!

Lukkorenkaiden asennus.

Lukkorenkaiden asennus. Varo raapimasta ja muista suojata mäntää, mm. raapimasta kampikammion reunaan.

Lukkorankaat paikallaan. Lukkorenkaan katkoskohta ei saa olla aukon kohdalla!

Lukkorankaat paikallaan. Lukkorenkaan katkoskohta ei saa olla aukon kohdalla!

Mäntä, renkaat ja rengasurat sekä sylinterin sisus öljyttiin ennen asentamista.

Mäntä, renkaat ja rengasurat sekä sylinterin sisus öljyttiin ennen asentamista.

Männänrenkaat asennettu. Muista kohdistus; katkoskohdat rengasurissa olevien ulokkeiden kohdalle!

Männänrenkaat asennettu. Muista kohdistus; katkoskohdat rengasurissa olevien ulokkeiden kohdalle!

Uudet pinnapultit ja tiiviste paikoilleen.

Uudet pinnapultit ja tiiviste paikoilleen.

Seuraavana oli sylinterin asennus, missä neljä kättä helpotti huomattavasti. Toinen puristi öljyttyjä männän renkaita yhteen ja tarkisti kohdistusta, toinen laski öljyttyä sylinteriä hitaasti pinnapulttien varassa paikalleen mahdollisimman suorassa, keikuttamatta.

Sylinteri ja tiiviste paikoillaan.

Sylinteri ja tiiviste paikoillaan.

Seuraavaksi kiinnitettiin kansi ristiin kiristäen 12 Nm momenttiin asti.

Kansi ristiin kiristäen paikoilleen momenttiin, tulppa paikalleen.

Kaasutin (Dellorto PHBG) oli purettu, puhdistettu ja kokoonpantu uusine tiivisteineen jo aiemmin ja se liitettiin uuden ilmanputsarin kera tässä samassa yhteydessä. Rikkinäinen imukaula uusittiin. Huomaa, että kaasuttimen imukaulan tulee olla kaasuttimen kokoon nähden oikean kokoinen. Kaasuttimen kokoon nähden liian pieni imukaula kuristaa virtausta ja tehojen sijasta nousee vain kulutus.  Vuotojen välttämiseksi kaasutin on kiinnitettävä huolellisesti imukaulaan ja sylinterissä olevaan laippaan tiivisteen kera. Tämä on yleisin vuotokohta ja vaikuttaa säätöön.

Kansi oli jäänyt maalaamatta ja se maalattiin vielä lopuksi Motipin 800 asteen kestävällä kuumakestomaalilla.

Uusi kaasuttimen imukaula rikkinäisen tilalle

Uusi kaasuttimen imukaula rikkinäisen tilalle

Kaasutin paikalleen, ilmanputsarin öljyäminen.

Kaasutin paikalleen, ilmanputsarin öljyäminen.

Moottori kylkiä lukuunottamatta kasassa.

Moottori kylkiä lukuunottamatta kasassa.

Vielä kuumakestomaalimaalaus kanteen.

Vielä kuumakestomaalimaalaus kanteen.

Mainokset

5 thoughts on “Moottorin kokoaminen 4 – sylinteri ja kaasutin

  1. Paluuviite: Kaasuttimen (Dellorto PHBG) säätäminen sisäänajoa varten | Suzuki PV50 projekti

  2. Viljo

    Tervehdys,
    meillä on käynnissä samanlainen projekti kuin teillä, eli pv:n ”käyminen kokonaan läpi”. Sivustanne on ollut suuresti apua meille, iso kiitos siitä teille.
    Meillä on myös tarkoitus uudistaa peevelin koko voimantuotanto. Olisin kiinnostunut tietämään mistä/minkälaisen kampiakselin hommasitte omaan yksilöönne? Kampiakseleita näyttää olevan myytävänä vain tarvikemalleina, uusia ei saa tai hinta on tähtitieteellinen. Mäntiä ja erilaisia sylinterisarjoja näyttää olevan myynnissä pilvin pimein, mutta olen kuullut että laatu on toisinaan kelvotonta, Voisitteko valaista asiassa, mihin kannatta kiinnittää huomioita näiden osien hankinnassa? (saa myös mainostaa myyjäliikettä) Tarkoitus on pitää kone vakio 50cc kokoisena ja käyttää mahdollisimman laadukkaita osia.

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Moro!

      Kiitos kehuista; hienoa, jos sivustosta on apua.

      Myös meillä oli alunperin tarkoitus pitää osat mahdollisimman laadukkaina ja mielellään käyttäen alkuperäisiä kunnostettuja tai uusia. Realiteetit kuitenkin tulivat vastaan. Budjetti ei sallinut tuolloin täysin uuden alkuperäisen tai kalliin brändin version ostoa. Emme myöskään löytäneet säädyllisessä ajassa hyvää käytettyä alkuperäistä aihiota. Kaikkia oli rääkätty huolella. Muutamia olisi voinut saada koneistettua tasapainoon ja kuntoon mutta meillä ei siihen ollut mahdollisuutta.

      Päädyimme tietoisella riskillä ostamaan halvan tarvikesetin (12200-46600-T) Mopo Sportista (http://www.moposport.fi/kampiakseli-suzuki-pv50). Kauppaa voi hyvällä omalla tunnolla kehua ilman mainostamistarkoitustakin, sillä palvelu on loistavaa.

      Epäluuloista huolimatta tarvikesetti tuntuu erittäin toimivalta, kampiakseli toimii moitteetta. Moottori käy todella värinättömästi ja mitään muodonmuutoksia ei ole näkyvissä osissa havaittavissa (moottorikoteloita on puretu ja sylinterikin kertaalleen irroitettu välillä). Toki kilometrejä ei ole tuhottomasti vielä mutta lupaavalta näyttää. Täytyy toki muistaa, että meillä on 50cc kone, joten voimat ovat täysin jotain muuta kuin vaikkapa 80cc viritelmässä. Osa tarvikeosien ”huonosta laadusta” johtunee siitä, että joutuvat kohtuuttoman koville viritelmissä.

      Kaikki käyttämämme osat löytyvät muuten osalistasta (https://suzukipv50.wordpress.com/tietoja-projektista/projektin-osalista-paivittyva/).

      Hauskaa ja menestyksekästä projektia!

      Vastaa
  3. Viljo

    Moro,

    vinkki männäntapin asentamiseen. Laittamalla männäntapin joksikin aikaa pakastimeen se menee yllättävän helposti paikoilleen mäntään kunnollisella voitelulla terästettynä.

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Kiitokset vinkistä! Lämpölaajeneminen näin pienillä kappaleilla ei ole kovin merkittävä ilmiö mutta erittäin tiukassa paikassa siitä saattaa olla hyötyä – varsinkin jos vielä lämmittää toista kappaletta.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s