Toimintakokeiden vikojen korjaus – imuvuodot, äänimerkki


Artikkelissa ”Toimintakokeet, osa 1” oli kuvattu ensipolkaisut ja -käynnit löydöksineen. Öljyvuodon korjaus on esitetty artikkelissa ”Moottorilohkon kierteen korjaus irtokierteellä”.

Mopoa edelleen kokeiltaessa huomattiin kampikammiovuoto sylinterin alatiivisteestä. Tämä vaikutti oleellisesti moottorin toimintaan, sillä kaksitahtimoottorin kampikammiossa tulee olla vastapaine. Juurisyy oli tarvikesylinterin huono kohdistus lohkoihin, ks. artikkeli ”Projektin mokat ja kummallisuudet”. Sylinteri irroitettiin ja kiinnitysreikä koneistettiin kohdalleen ja sylinteri kiinnitettiin uudelleen kuten aikaisemmin uusin pitkin pinnapultein ja 6×20 mm pinnapultein (Mopo Sport 750-620). Tiiviste luonnollisesti vaihdettiin uuteen myös.

Tarvikesylinterin tuoreöljyvoitelun piipan tulppaus vuoti aiheuttaen lisää imuvuotoa, joten se tukittiin.

Myöhemmissä koeajoissa huomattiin, että Jousien kiinnitysreikien kumeista puuttuivat metalliholkit aiheuttaen jousien turhaa heilumista, mikä vaikutti myös ajettavuuteen. Holkit lisättiin jälkeen.

Em. asiat, mukaan lukien kaasuttimen perusäätö tehtiin ammattilaisen toimesta, mistä suurkiitokset hyvän ja rennon palvelun BT-Moto&Servicelle! Kaasuttimen säädöstä kerrotaan tarkemmin erillisessä artikkelissa.

PeeVeli jonossa BT Moto&Service pihassa

PeeVeli jonossa BT-Moto&Service pihassa

Äänimerkiksi vaihdettiin aluksi räyheän kokoinen kromivaihtovirtamalli (Mopo Sport 325-061A). Tämäkin äänimerkki vain naksahteli. Mittauksissa selvisi, että jännite on alhainen.

Äänimerkin jännitteen mittaus

Äänimerkin jännitteen mittaus

Jännite on alhainen äänimerkille

Jännite on alhainen äänimerkille

Vaihtoehtona oli parantaa sähköntuottoa tai hankkia herkempi äänimerkki. Päädyimme jälkimmäiseen vaihtoehtoon nyt aluksi ja parantaa sähköntuottoa myöhemmin ja muuttaa sähköjärjestelmä 6V järjestelmästä akulliseen 12V järjestelmään. Restaurantapäiviltä käytetty Transval TR8 -äänimerkki, ilmeisesti Tunturi-mopoissakin käytetty herkempi laite. Testatessa mopon käydessä se rääkäisikin iloisesti. Kiinnitysrauta hiottiin, ruostesuojamaalattiin ja pintamaalattiin. Rautaa ei muokattu, joten johtosarjan johdot eivät riittäneetkään, vaan jouduttiin jatkamaan. Vaikka jo taisteluväsymystä alkoi olla ja pikkuasioissa oikominen kävi mielessä, sähköt tehtiin kunnolla liittäen ja suojaten kutistesukalla, kuten kaikki muutkin sähköt. Äänimerkki kiinnitettiin siten, että ei kosketa muovikuorisena pakoputkeen, eikä ole tulpanvaihdon tiellä.

Käytetty Transval TR8 räikkä 6 VAC

Käytetty Transval TR8 räikkä 6 VAC

Äänimerkki_2

Johtojen jatkaminen; kutistesukitus liittimiin asti. Huomaa uudistettu kiinnitysrauta.

Johtojen jatkaminen; kutistesukitus liittimiin asti. Huomaa uudistettu kiinnitysrauta.

Valmisjohtojatkos

Valmis johtojatkos

Sijoitus siten, että tulpanvaihto onnistuu eikä ole muovikuorisena liian lähellä pakoputkea.

Sijoitus siten, että tulpanvaihto onnistuu eikä ole muovikuorisena liian lähellä pakoputkea.

Täällä minä kurkin ja minusta lähtee paha retroääni.

Täällä minä kurkin ja minusta lähtee paha retroääni.

Mainokset

2 thoughts on “Toimintakokeiden vikojen korjaus – imuvuodot, äänimerkki

  1. Paluuviite: Sähköjärjestelmän muutokset, kytkentä ja testaus | Suzuki PV50 projekti

  2. Paluuviite: Sähköjärjestelmän kunnostus ja uusiminen | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s