Katso ledien yleisestä tekniikasta ja käsitteistä sivulta ”Sähköoppia mopoilijalle – leditekniikkaa”.
PeeVelin valosähköillä on kehityskaari 6 VAC -> 12 VAC -> 12 VDC. Tämän yksilön polttimoiden alkuperäiset 6V kantatyypit ovat:
- Etuvalo pitkät/lyhyet: 6V 15/15 W BA20d
- Takavalo: 6V 5 W tube S8 39mm
- Jarruvalo: 6V 10 W
- Mittarivalo: 6V 3 W T10 lasikanta
Nämä vaihdettiin 12 V polttimoiksi aikanaan:
- Etuvalo pitkät/lyhyet: 12V 25/25 W BA20d
- Takavalo: 12V 5 W tube S8 39mm
- Jarruvalo: 12V 10 W
- Mittarivalo: 12V 3 W T10 lasikanta
Seuraavassa on esitelty kokeiluun otetut valmiit ledipolttimot yhteenvetona taulukossa ja kuvina. Suomalaisissa kaupoissa ledipolttimot ovat melkoisen hintavia. Päätimme kokeilla, mihin kiinalaisista ledipolttimoista ja eBay:n niitä toimittavista kaupoista on. Alla olevat tekniset tiedot ovat ilmoitettuja, ts. peräisin eBay:n myynti-ilmoituksista. Virrat mitattiin yleismittarilla ja teho laskettiin kaavalla P = U * I. Syöttöjännite mitattiin myös yleismittarilla, jotta saataisiin oikea teholukema ja se oli 12,0 VDC
Takavalo | Jarruvalo | Mittarivalo | Etuvalo 6 W | Etuvalo 12 W | |
Tyyppi | Festoon socket, DA36 mm | Festoon socket | T10 COB, lasikantaan sopiva, alumiininen kotelo lediosassa | BA20D, alumiininen jäähdytysripa, polttimossa ei merkintöjä, eBay kohdekuvauksessa merkintä: ”NAOM2S-80/W 5J200440”, lähi- ja kaukovalo | BA20D, alumiininen jäähdytysripa, polttimossa merkintä ”M2S-80/W 6B266543”, lähi- ja kaukovalo |
Led | 3 x SMD 5050 | 6 x SMD 5050 | 1 kpl (tyyppiä ei ilmoitettu) | 2 kpl (tyyppiä ei ilmoitettu) | 2 kpl (tyyppiä ei ilmoitettu) |
Mitat | 36 x 8 mm | 36 x 13 x 8.5 mm | (ei ilmoitettu) | Noin 66 x 34mm | Noin 66 x 34mm |
Valovirta | 50-60 lm | 50-60 lm | (ei ilmoitettu) | 800 lm | 800 lm |
Värisävy | 6000 K | Valkoinen 6000 K, ”xenon” | Valkoinen 6000 K | Valkoinen 6000 K | Valkoinen 6000 K |
Valaistuskulma | 180 astetta | 180 astetta | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) |
Ilmoitettu käyttöikä | 50000 h | 50000 h | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) |
Lämpötila-alue | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) | (ei ilmoitettu) | -40C~ + 105C | -40C~ + 105C |
Jännite | 12 VDC | 12 VDC | 12 VDC | 9-80 VDC | 6-80 VDC |
Polariteettivaatimus (napaisuus) | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Tehonkulutus | (ei ilmoitettu) | 1 W | 1 W | 6 W | 6 W x 2 |
Mitattu virta ja laskettu tehonkulutus 12 V syöttöjännitteellä | 20 mA, 0,24 W | 40 mA, 0,48 W | 30 mA, 0,36 W | 250 mA, 3 W (lyhyet), 270 mA, 3,24 W (pitkät) | 410 mA, 4,92 W (lyhyet), 410 mA, 4,92 W (pitkät) |
Hinta ostohetkellä postikuluineen ja tulleineen | 1,79 € / 2 kpl (0,895 €/kpl) | 1,61 € / 2 kpl (0,805 €/kpl) | 2,65 € / 2 kpl (1,33 €/kpl) | 3,98 € / kpl | 4,73 € / kpl |
Ilmoitettu toimitusaika Suomeen | 10…30 vrk | 10…30 vrk | 30…60 vrk | 15…30 vrk | 15…30 vrk |
Toteutunut toimitusaika Suomeen | 8 vrk | 13 vrk | 15 vrk | 11 vrk | 14 vrk |
Hakulinkki | eBay hakulinkki vastaaville | eBay hakulinkki vastaaville | eBay hakulinkki vastaaville | eBay hakulinkki vastaaville | eBay hakulinkki vastaaville |
Takavalo

Toisen toimittajan polttimoissa ei ollut elektroniikkaa piirilevyn toisella puolella. Polttimot olivat tehtaan jäljiltä hauskasti vielä kiinni toisissaan ja piti napsauttaa irti.
Jarruvalo
Jarruvaloon ajateltiin ostaa takavaloa enemmän tehoa ja sitä kautta valovirtaa. Tämä tuli ledien määrän tuplauksen kautta.

Kuusi lediä mahtuu lähes normilasiputken leveyteen. Ledien tyyppi näyttää merkintöjen perusteella samalta kuin muissa vastaavissa polttimoissa.

Jarruvaloksi aiottu 6-ledinen kulutti 40 mA, mikä on tarkasti tuplavirta 3-lediseen takavaloon verrattuna.
Mittarivalo
Mittarivaloomme tarvittiin lasikantapolttimoon sopiva ledipolttimo.

Mittarivaloksi aiottu T10 kantainen polttimo kulutti 30 mA ja valon määärä (valovirta) varmasti riittävä.
Etuvalo 6W
Etuvalo 12W
Asennus mopoon ja testit
Mittarivalon vaihtamiseksi riitti aluslevyn kolmen kiinnitysruuvin irroitus. Ledipolttimo oli leveämpi ja hieman ahdas mutta meni tarpeeksi syvälle mittariin koteloon valaistakseen mittaritaulun.
Takalyhdyn polttimoita asennettaessa kielekkeitä piti taivuttaa vähän, jotta ledipolttimot istuisivat jämäkästi eivätkä lähtisi pyörimään tärinässä. Jälkiviisaana tilaisimme 39 mm polttimot 36 mm sijasta.

Etuvalo, takavalo, jarruvalo ja mittarivalo päällä, mopo edelleen sammutettuna. Ledipolttimot pudottavat jännitettä vain 0,2 V.
Sekä etu- että takalyhdyn sävyt ovat ok. Etuvalon keilassa lähietäisyydelle on toivomisen varaa.
Yhteenveto
Tuotteiden ja toimituksen laatu yllätti positiivisesti. Toimitukset hoituivat luvattua nopeammin. Tulliin ei jäänyt yksikään. Kaikki polttimot toimivat moitteetta. 6- ja 3 -ledisten putkipolttimoiden korvaajien tehonkulutukset olivat tarkasti ledien määrän mukaiset.
Valon määrät eli valovirrat ovat täysin riittävät verrattuna vastaaviin hehkulankapolttimoihin. Sävyssäkään ei ole valittamista, vaikka ero on aivan selvä (ledivalo on sävyltään huomattavasti kylmempi).
Muutamia puutteitakin havaittiin. Mitattu sähkötehon kulutus etenkin etuvaloissa herätti kummastusta. eBay-kauppojen wattilukemat (6 W, 12 W) jäivät kauaksi testijännitteellä saaduista kulutuksista. Samoin myöskin jarruvaloksi aiotussa 1 W polttimossa kulutus oli 0,48 W. Oletamme tämän siis johtuvan siitä, että ledipolttimoiden jännitealue on paljon suurempi kuin käyttämämme 12 V ja ilmeisesti on kyse tehosta maksimijännitteellä. Tämä kuitenkin on hyvä asia projektillemme, sillä haluamme pienentää tehonkulutusta. Mitattu kokonaistehonkulutus ledeillä oli vain 14% laskennallisesta tehonkulutuksesta 12 V hehkulankapolttimoilla.
PeeVelin laskennallinen akkukesto (akku 2,3 Ah) moottorin ollessa sammutettuna ja takavalo, mittarivalo ja etuvalo päällä on ledipolttimoilla 5 h. Tosin varauksen purkautuessa ja akkujännitteen pudotessa valojen käyttökelpoisuus tietenkin putoaa jo ennen kuin ledivalot sammuvat. Joka tapauksessa ero on valtava. Vastaava luku olisi 6 V hehkulankapolttimoilla 1,2 h ja 12 V hehkulankapolttimoilla vain 0,8 h.
6 W etuvalopolttimo (mitattu 3W) lämpeni testeissä (kesäkelissä, mopon seisoessa) yllättävän kuumaksi. Pitää seurata, miten kanta ja umpio kestävät tämän.
Pieni miinus tulee myös hieman turhan ohuista pakkauspusseista. Lisäksi PV:n suorakaidelyhdyn valokeilassa olisi toivomisen varaa, hehkulankapolttimolla on parempi. Lisäksi hieman arveluttavaa on, miten paljas (suojalakkaamaton) polttimoelektroniikka kestää kosteat olosuhteet. Lakkaaminen johtamattomalla elektroniikkalakalla saattaisi olla viisasta.
Paluuviite: 6V sähköjärjestelmän muuttaminen 12V järjestelmäksi – peruskytkennät: jännitteensäädin/tasasuuntaaja, akku | Suzuki PV 50 projekti