Mopokortti


Toimivan ja laillisen mopon lisäksi lailliseen mopoiluun tarvitaan mopokortti. Se on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. 15 vuotta ennen 1.1.2000 täyttäneet eivät korttia tarvitse.  Yksityiskohtaista tietoa saa Trafin sivuilta. Toistuvista rikkeistä tulee ajokieltoa. Jos mopolla ajetaan ilman korttia, seurauksena on sakkoja. Lisäksi tulee vuoden karenssi ajokortin myöntämiselle.

Trafin sivuilta löytyy myös hyödyllinen tietopaketti vanhemmille, jossa kerrotaan asiallisesti myös riskeistä. Myös Liikenneturvan Mopoilijat -sivu on hyvä katsoa läpi. Turvallisuusasioita on syytä käydä tuoreen kuskin kanssa läpi.

Lähdimme hankkimaan AM-luokan korttia erityisehdolla 120 (ks. AM120/121), jolla saa ajaa ajaa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa ja moottorin tilavuus 50 kuutiosenttimetriä.

Ensin otettiin yhteys talvikursseja järjestävään autokouluun, josta saatiin luvalla sanoen hieman sekavahko paperisetti (useita päällekkäisiä ohjeita ja turhia kopioita) ja opastus. Ensimmäiseksi lähdettiin hakemaan ajokorttilupaa poliisilta terveystodistuksen ja kahden passivalokuvan ja huoltajien suostumusten kanssa.

Teoriatunneilla oli rentoa. Muutama lomake tuotiin eteen täytettäväksi. Ensimmäiseltä tunnilta sai käteen kirjan, mitä käytettiin tunneilla luentojen apuna. Koulusta sai myös harjoittelutunnukset netissä tapahtuvaan itseopiskeluun. Näillä harjoittelu todella kannattaa.

Tämä mopokortti suoritettiin keskitalvella Etelä-Suomen haasteellisissa sääolosuhteissa vilkkaan liikenteen seassa, mikä oli kokemuksen kannalla hyvä. Ajotunneista yksi suoritettiin hallissa, kaksi ulkona. Hallitunnilla käytiin läpi tulevaa käsittelykoetta. Ajopelinä oli skootteri. Ulkoajoissa kelit olivat todella haasteelliset – jopa autoilijoille. Toisella kertaa satoi silkkaa jäätä ja rengasurat tiellä olivat syvät ja kirkkaassa jäässä. Maassa oli myös lunta oli ja sitä tuli tunneilla lisää. Ajaa sai todella varovasti ja jalat maassa nastarenkaista huolimatta. Tunnit menivät läpi suuremmitta kommelluksitta, kerran yksi risteys, mistä piti kääyntyä, vaihtui pizzerian pihaksi; lieneekö ollut kuskilla nälkä?

Ohjeistusta ajotunnille

Ohjeistusta ajotunnille

Autokoulu_6

Kirjalliset menivät heittämällä läpi hyvän harjoittelun tuloksena.

Kirjallinen koe läpi!

Kirjallinen koe läpi!

Käsittelykoe suoritettiin hallissa. 15 minuutin kokeeseen kuuluu hidasajo, portit, hätäjarrutus ja mopon taluttaminen. Tilanne hallissa oli kymmenen hengen odotusrivissä keskittyneen jännittynyt. Kokeen järjestäjä piti yllä rentoa tunnelmaa hyvin.

Käsittelykokeen arviointikaavake

Käsittelykokeen arviointikaavake

Lopulta kädessä oli tarvittava todistus ja tietysti ajolupa! Varsinainen muovinen ajokortti tuli postissa parin arkipäivän kuluessa.

Todistus saadusta kuljettajaopetuksesta ja suoritetusta kuljettajatutkinnosta

Todistus saadusta kuljettajaopetuksesta ja suoritetusta kuljettajatutkinnosta

Väliaikainen ajolupa

Väliaikainen ajolupa

Halpaa lystiä tämän ei Suomessa voi sanoa olevan, mikä motivoi läpäisemään kokeet kerralla. Maksuja kertyi tämän kortin suorittamisessa seuraavasti:

  • Ajokorttilupa   51 €
  • Autokoulun perusmaksu, M-kurssi   201 €
  • Kirjallisuus, 1 kpl   36 €
  • Ajotunti, 3 kpl   228 €
  • Ajoneuvon käyttö tutkinnossa yhdessä kokeessa   85 €
  • Välisumma   550 €
  • Teoriakoe, 1 kpl   28 €
  • Ajokoe, 1 kpl   25 €
  • Välisumma   53 €
  • Kaikki yhteensä   654 €

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s