Viimeistelyä – tankin, sivukyljen ja varoitustarrojen kiinnitys


Vuosimallikohtaiset väritykset ja tarrat löytyvät täältä. Valitsimme tankkiin 1991-1993 mallin tarran isoilla PV-kirjaimilla ja ”Suzuki” -tekstillä ja sivukylkeen ”Solifer 50” -tekstin muistuttamaan nimien yhteisestä historiasta. Huomiota herättää, että kyseiset tankin tarrat eivät ole toistensa peilikuvia, ts. toisella tankin puoliskolla kirjan ”P” on kulkusuuntaan, kun taas kirjain ”V” toisella.

Uusiotuotantotarrat hankittiin Tarrapaikka.net -kaupasta. Tarrojen mukana tuli asialliset kiinnitysohjeet. Pisteet kaupalle myös kadonneen lähetyksen uudelleenlähetyksestä nopeasti ja ilman kuluja sekä nopeasta kommunikoinnista!

Tarrat_1

Tankin ja sivukyljen tarrat sekä kiinnitysohjeet – sekä pakollinen mainostarra

Tarrat olivat ns. siirtokuvatarroja, niille oli oma ohjeensa.

Tarrojen kiinnitysohje siirtokalvoilla oleville tarroille (Tarrapaikka.net)

Tarrojen kiinnitysohje siirtokalvoilla oleville tarroille (Tarrapaikka.net)

Ohjeen mukaan kiinnityksessä oleellista on puhtaus ja oikea lämpötila. Kiinnitys tehtiin kuivassa mutta viileässä tilassa, joten lämmittelimme varovasti tarrojen kohteina olevia alueita. Puhdistus tehtiin kahteen kertaan, aina puhtaalla liinalla. Kiinnitimme myös huomiota tarran hieromiseen paikoilleen ja odotimme sen kiinnittymisessä ohjeistetut 5-10 min ennen suojakalvon varovaista poistoa.

Sivukylki puhdistuksen ja varovaisen lämmityksen jälkeen

Sivukylki puhdistuksen ja varovaisen lämmityksen jälkeen

Tarran sovittelua maalarinteippejä apuna käyttäen

Tarran sovittelua maalarinteippejä apuna käyttäen. Teksti linjattiin sivukyljen yläreunan kanssa.

Kun taustapaperi oli irroitettu ja tarra kiinni, sitä lämmitettiin hyvin varovaisesti

Kun taustapaperi oli irroitettu ja tarra kiinni, sitä lämmitettiin hyvin varovaisesti ”kädenlämpöisellä” n. 30 asteen puhalluksella

Siirtokuvan huolellinen hierominen ennen suojakalvon irroitusta

Siirtokuvan huolellinen hierominen ennen suojakalvon irroitusta

Suojakalvon poisto tehdään vasta jonkin ajan kuluttua ja hitaasti

Suojakalvon poisto tehdään vasta jonkin ajan kuluttua ja hitaasti

Sivukyljen uusi ilme

Sivukyljen uusi ilme

Tankin rasvanpoisto tehtiin pariin kertaan

Tankin rasvanpoisto tehtiin pariin kertaan, vaihtamalla liina puhtaaseen välillä

Myös tankkia lämmitettiin hieman viileästä tilasta johtuen

Myös tankkia lämmitettiin hieman viileästä tilasta johtuen

Tarra kohdistettiin P-kirjaimen vasammasta alanurkasta, linjaus isojen PV-kirjainten alaosasta tankin reunan kanssa

Tarra kohdistettiin P-kirjaimen vasemmasta alanurkasta, linjaus tehtiin isojen PV-kirjainten alaosasta tankin reunan kanssa

Siirtokalvon poisto

Siirtokalvon poisto

Tankin ilme muuttui kertaheitolla

Tankin ilme muuttui kertaheitolla

Toisen puolen tarran kohdistus

Pakoputken puoleisen tarran kohdistus

Taustapaperin poisto hitaasti ja huolellisesti hieroen ilmakuplat pois

Taustapaperin poisto pienin erin kerrallaan, hieroen ilmakuplat huolellisesti pois

Suojakalvon poisto

Suojakalvon poisto 5-10 min odotuksen jälkeen

Tankintarrat eivät ole peilikuvat

Tankintarrat eivät ole peilikuvat, mikä ei haittaa. Mopon ilme on erilainen eri puolilta katsoen!

PeeVelin uusi asu

PeeVelin uusi puku

Tarrat_21

Pari tarraa laitettiin myöhemmin kiinni: tankin varoitustarra, joka on alkuperäisessä kokoonpanossa (ks. räjäytyskuva). Eräänlaista tunnelmaa luova tarra varoittaa aiheellisista asioista yhä, vaikka aikaa on kulunut.

Suzukin alkuperäistarra varoittaa aiheesta - yhä.

Suzukin alkuperäistarra varoittaa aiheesta – yhä.

Varoitus paikoillaan. Todellinen tunnelmatarra!

Varoitus paikoillaan. Todellinen tunnelmatarra!

Tarrat_26

Huolellinen rasvanpoisto on muistettava tämänkin tarran asennuksessa.

Huolellinen rasvanpoisto on muistettava tämänkin tarran asennuksessa.

Mopon tunnelma syntyy yksityiskohdista.

Mopon tunnelma syntyy yksityiskohdista.

Advertisements

2 thoughts on “Viimeistelyä – tankin, sivukyljen ja varoitustarrojen kiinnitys

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s