Toimintakokeet, osa 2


Sisäänajosäätöjen jälkeen moottori toimi tyydyttävästi ja voitiin ottaa kilometreja alle. Muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen PeeVelin moottorin toiminnan ”luonne” oli seuraava:

  • Moottori tarvitsee kylmänä 3-5 polkaisua (ja ryypyn päälle) käynnistyäkseen
  • Tyhjäkäynti on kylmänä/haaleana vähintäänkin epävarmaa. Tämä voi johtua myös tottumattomuudesta tämän yksilön ryypyn tarpeeseen.
  • Kuumana konetta on vaikeahko saada käyntiin mutta ei aivan mahdotontakaan.
  • Röpotystä ilmenee nopealla kaasun avauksella ja tietyssä kohtaa luistin asentoa kaasualueen yläpäässä.

Vaikeinta on se, että kone ei tunnu toimivan johdonmukaisesti. Välillä esim. tarvitsee kuumana ryypyn ja välillä ei.

Sisäänajon ollessa vielä käynnissä huippukierroksia ja – nopeuksia ei vielä olla kokeiltu ja päätettiin jatkaa rauhallisesti ja tehdä uudet säädöt kun kilometreja on tarpeeksi alla.

Sähköjärjestelmän kanssa tulee vielä töitä. Jarrupoljinta tai kahvaa käytettäessä etuvalo himmenee olemattomaksi, mikä herättää kummastusta ja hilpeyttä kanssaliikenteen joukossa. Pimeissä syysilloissa valojen häviäminen jarruttaessa ei ole turvallisuudenkaan kanalta hyvä juttu. Polttimot ovat: etuvalo 6V 25/25W BA, takavalo 6V 3W jarruvalo 6V 10W putkipolttimo, ks artikkeli ”Sähköjärjestelmän muutokset, kytkentä ja testaus”. Ensiapu voisi olla koettaa pienempitehoista jarruvalopolttimoa. Todennäköisesti kuitenkin pitää harkita valopuolan vaihtamista. Vielä työläämpi vaihtoehto on alkaa miettimään mopoon suurempitehoista magneettopiiriä tai akkua.

Tyhjäkäynnin kuulostelua.

Tyhjäkäynnin kuulostelua.

Rikkaat säädöt ja vahvaprosenttinen seos näkyy.

Rikkaat säädöt ja vahvaprosenttinen seos näkyy.

Ja sitä ajoa kuumana kesäpäivänä...

Ja sitä ajoa kuumana kesäpäivänä…

Toimintakokeet_10

Advertisements

2 thoughts on “Toimintakokeet, osa 2

  1. Kuningaskulkine

    Tuo etuvalon himmeneminen jarrua painettaessa on ihan perus ominaisuus PV:ssä, varsinkin kun jarrutettaessa mopo on tyhjäkäynnillä ja virtaa tuotetaan vähemmän (vrt polkupyörän dynamo ja nopeusyhtälö).
    Olisko nykypäivänä sopivia led -polttimoita, kun ne vaativat ainakin vähemmän sähkötehoa ja saisi sopivan valaistuksen?

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei ja kiitos kommentista! Etuvalo himmeni jarrua painettaessa lähes sammuksiin ajettaessa n. 30-40 km/h. Kierroksia siis oli, joten emme usko että ihan tästä tunnetusta perusviasta on kysymys. Pitää tutkia asiaa. Ledipolttimo oli mainio vinkki, kiitokset!

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s