PeeVelin paluu tulevaisuuteen – rekisteriin


Tämän blogin sivu mopon rekisteröinnistä löytyy täältä.

PeeVelin historia

Tämän yksilön alkuperäinen ostopaikka on Pori. Käyttöönottopäivä on 4.4.1994.

Vuosimalli on PV50 1994 (R). Tämä on luettavista runkonumero- ja vuosimallitaulukosta, kun tietää mopon runkonumeron.

Mopolla on ollut kolme rekisteriin merkittyä omistajaa ja se on poistettu rekisteristä 5.11.2003. Mopo on ollut jossain muussa kuin laillisessa tieliikennekäytössä yli kymmenen vuotta. Sattumalta saimme poliisin avulla tietää myös, että Ilmoitettuja kolareita tai varkauksia ei tämän yksilön tiedoissa ole.

Edellinen rekisteriin merkitty omistaja löytyi AKE:n avulla ja häneen saatiin yhteys puhelimitse. Papereita ei kyseisestä yksilöstä kuitenkaan ainakaan helposti löytynyt. AKEn paperittoman ajoneuvon määritelmän mukaan ajoneuvo ei kuitenkaan ole paperiton, sillä siitä löytyy omistusoikeusketju. Omistusoikeusketju hoidettiin katkeamattomaksi ajoneuvon luovutuskirjan avulla, jonka lähetimme esitäytettynä postitse allekirjoitettavaksi palautuskuoren kera.

Rekisteröinti- ja katsastustilanne

Koska kilvet oli palautettu, ajoneuvolle piti tehdä rekisteröintikatsastus katsastusasemalla. Aika piti varata etukäteen. Mukaan otettiin edellisen rekisteriin merkityn omistajan ja uuden omistajan allekirjoittama luovutuskirja, selvitys ajoneuvon vaiheista sekä korjauskuvaus, varaosalista ja kuitit pääosista sekä tietysti itse mopo. Siirtolupaa emme tarvinneet, koska siisti mopo sopi hyvin farmariauton takakonttiin tangot taakse taivutettuina.

PeeVeli purettu autosta katsastusasemalla

PeeVeli purettu autosta katsastusasemalla

PeeVeli odottamassa vuoroaan

PeeVeli odottamassa vuoroaan

Erilaisten tarkistusten välillä oli odottelua todella kuumalla parkkipaikalla.

Erilaisten tarkistusten välillä oli odottelua todella kuumalla parkkipaikalla.

Katsastustapahtuma eteni pääpiirteittäin seuraavasti.

  • Tiskillä tilattiin rekisteröintikatsastus, minkä hinta oli 80 € ja valvontamaksu 3,60 €, eli yhteensä 83,60 €.
  • Katsastusmies tarkisti luovutuskirjan ja selvityksen ja otti niistä kopiot.
  • Mopon vaiheista ja korjauksista kerrottiin suullisesti.
  • Moposta tarkistettiin rungon ja moottorin numerot.
  • Pituus- ja leveysmitat sekä akseliväli mitattiin.
  • Myös renkaiden kunto ja tyyppihyväksyntä tarkistettiin.
  • Välitykset tarkistettiin.
  • Tästä yksilöstä ehtiin selvityksen perusteella ns. prosenttiosaluettelo. Mopon osista on vain osa ns. merkityksellisiä ”prosenttiosia” ja tähän mopoon vaihdettujen näiden osien määräksi merkittiin 3%.
  • Katsastuksen huomautuksiin (jotka päätyivät myös rekisteröintitodistukseen) kirjattiin LTJ -tyyppikoodi ja -mallimerkintä, vetojärjestelmä, kaasuttimen merkki ja malli, välityssuhde ja valmistusmaa sekä edellinen rekisteritunnus.
Katsastaja työssään.

Katsastaja työssään.

Rekisteröintikatsastuksen jälkeen paluu tiskille rekisteröimään ajokki ja ottamaan vakuutus – ja tietysti vastaanottamaan rekisterikilpi. Rekisteröinti maksoi 16,60 € ja sarjakilpi 6 €.

Läpi meni!

Läpi meni!

Epilogi katsastuksesta

Ilmeisesti kovin usein kilvistä riisuttuja mopoja ei tuoda uudelleen rekisteröintiin, oli nimittäin hieman uudenoloista – tai vain harvinaista – henkilökunnalle tiskin takana ja myös katsastusmiehelle. Rekisteröintikatsastus ja rekisteröinti kesti yhteensä reilusti yli tunnin. Jonoja ei ollut. Paljon oli joutui katsastaja kyselemään ja poikkeilemaan koneella välillä.

Hieman jäi toimintakokeen puuttuminen ihmetyttämään. Mopolla ei ajettu eikä sitä edes käynnistetty. Odotimme etukäteen, että vähintäänkin valot, äänimerkki ja jarrut ja ohjaus olisi testattu.  Lisäksi arvelimme, että mopoa olisi tarkisteltu mahdollisten viritysten varalta muutenkin kuin välitysten osalta (esim. kaasuttimen ja sylinterin koko). Ehkä tässä käytetään tapauskohtaista harkintaa. Selvityksemme olivat hyvät ja meillä oli ostokuitit jne. mukana.

Katsastusaseman palveluasenne oli erittäin kohdallaan. Kiitos Plus Katsastuksen henkilökunnalle hyvästä palvelusta!

Isää taisi jännittää katsastus enemmän kuin poikaa tänä poikkeuksellisen helteisenä kesäpäivänä, joten mentiin juhlimaan reilun vuoden hanketta virvokkeille.

Emmeköhän ole ansainneet nämä.

Emmeköhän ole ansainneet nämä.

Kilvet kiinnitettiin vasta kotona.

Näitä on odotettu.

Näitä on odotettu.

Kilpien kiinnitys on mieluisa kokoonpanovaihe, ehkä mieluisin?

Kilpien kiinnitys on mieluisa kokoonpanovaihe, ehkä mieluisin?

Advertisements

2 thoughts on “PeeVelin paluu tulevaisuuteen – rekisteriin

  1. Jormund

    Hieno moplahan siitä tuli!

    Kun kerran viimeisten kuvien kilvet on sutattu, niin miksei myös viidennen kuvan kädessä pidetystä kilvestä?

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Kiitos kehuista! Ja kiitos myös kuvahavainnosta, tämä oli meiltä unohtunut.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s