Toimintakokeet, osa 1


Löytöhetken ensisavut oli kuvattu omassa artikkelissaan.

Projektin ensimmäinen tähtihetki loputtomalta tuntuvan kunnostamisen jäljeen oli kokoamisen aloittaminen. Toinen on tietenkin aivan ensimmäiset toimintakokeet.

Käyttöönottohuoltolistan läpikäynti manuaalista kannattaa. Toimintakokeemme lista:

1) Rullaus ilman moottorin käynnissäoloa

  • Ohjauksen toimivuus ja mahdolliset välykset
  • Iskunvaimentajien toimivuus
  • Jarrujen testaus
  • Nopeusmittari
  • Mahdollisten epätavallisten äänien havaitseminen

2) Käynnistys

  • Käyntiinlähtö
  • Tyhjäkäynti
  • Kaasuun vastaaminen
  • Mahdollisten epätavallisten äänien havaitseminen

3) Voimansiirto (kuormittamatta, takapyörä ilmassa)

  • Kytkin
  • Vapaalle saanti
  • Vaihteet
  • Mahdollisten epätavallisten äänien havaitseminen

4) Sähköt

  • Sytytys
  • Ajovalot (etu pitkät/lyhyet, taka)
  • Jarruvalo (etu- ja takajarrun kytkimistä)
  • Mittarin valo
  • Äänimerkki
  • Sammutuskytkin

Mopoa rullattiin alamäessä ilman käynnistämistä ja testattiin jarruja ja ohjausta. Jarruja testattiin sekä lukitsematta että ns. paniikkityyliin. Jarrut laahasivat hieman ja niitä hienosäädettiin. Nopeusmittari toimi, tarkkuus täytyy testata kuintekin vielä tarkistetulla referenssimittarilla vieressä ajaen tai GPS:llä. Iskunvaimentajat toimivat normaalisti. Erityisiä ääniä ei kuulunut.

PeeVeli lähti lupailemaan muutaman polkaisun jälkeen ja lähti käymään lupailuista muutaman polkaisun päästä. Käyntihetket olivat aluksi lyhyitä, muutamista sekunneista kymmeniin sekunteihin. Lopulta saatiin käymään edes hieman pidemmän aikaa.

Ensipolkaisut. Öljyn tippuminen havaittiin aika pian öljyjen laiton jälkeen.

Ensipolkaisut. Öljyn tippuminen havaittiin aika pian öljyjen laiton jälkeen. Kuvassa näkyvä pakoputken jatke laitettiin mahdollisen öljyn roiskumisen varalle.

Video aivan ensimmäisistä polkaisuista ja pidemmästä käyntijaksosta.

Takavalo toimii, samoin kuin jarruvalo etu/takajarrua painettaessa.

Takavalo toimii, samoin kuin jarruvalo etu/takajarrua painettaessa.

Etuvalo toimii, mutta kytkimen suhteen väärin päin

Etuvalo toimii, mutta kytkimen suhteen väärin päin

Toimintakokeet_3

Nyt pitäisi palaa pitkät, ks. kytkimen asento.

Takavalo toimii, samoin kuin jarruvalo etu/takajarrua painettaessa.

Takavalo toimii, samoin kuin jarruvalo etu/takajarrua painettaessa.

Positiiviset havainnot:

  • Käyntiääni oli tavanomainen, ei kolinaa tai kilinää.
  • Ei pahoja tärinöitä näillä matalina pidetyillä kierroksilla.
  • Sähköt toimivat (sytytys, valot, napit, kytkimet)
  • Savutus normaalia (sisäänajoseos huomioiden), ei roiski öljyä
  • Kytkin toimi
  • Vaihteet ja vapaa näyttivät toimivan ainakin kuormittamattomina (mopolla ei ajettu, vaihteita vaihdeltiin takapyörä ilmassa)
  • Tulpan ulkonäkö ok välitarkistuksissa
  • Lämmöntuotto ok; ei kuumennut alkukesän lämpimässä illassa, paikallaan matalilla kierroksilla käyttäen

Havaitut ongelmat:

  • Öljyä vuoti kytkinkopasta
  • Moottori ei pysynyt pitkään käynnissä ”houkuttelematta”, sammui viimeistään minuutin kohdalla äkisti
  • Tehoja ei ollut, ei vastannut kaasuun (”booaa”)
  • Äänimerkin ääni olematon (käytännössä vain naksui)
  • Pientä vuotoa pakoputkessa ennen äänenvaimentajaa
  • Vaihteilla ajettaessa takapyörä ilmassa isoilla vaihteilla kuului epäsäännöllistä kolahtelua.
  • Etuvalot toimivat väärin päin katkaisijan asentoon nähden (pitkät/lyhyet)

Ensikokeilu lopetettiin em. oireiden takia ja niille lähdettiin selvittämään juurisyitä. Öljyvuodon syiksi löytyivät korkannut kytkinkopan kierre (ja myös yhä välttävä lohkon tiivistävän pinnan laatu). Lisäksi oli tapahtunut pieni kömmähdys (kytkinkopan käynnistyspolkimen lähellä oleva pieni reikä tukkimatta).

Vaihteilla ajamisen kolina herätti sydämentykytyksiä. Onneksi syyksi paljastui yksinkertainen vika: ketju vedon puutteessa (heilui pyörän ollessa ilmassa) kiinni liian pitkään ketjusuojan kiinnitysruuviin.

Tehojen puuttuminen johtui selkeästi bensiininsyötön ongelmista. Polttoaineen lisäsuodattimessa oli bensaa. Koko syöttökanavisto tutkittiin hanaa myöten ja lopulta huomattiin suodattimen kyljessä oleva virtaussuuntanuoli. Suodattimeen tuli kyllä bensaa, mikä hämäsi pahasti. Se kuitenkin kuristi syöttöä niin, että hetken käytyään moottori sammui.

Äänimerkin toimimattomuus selvisi ostamamme äänimerkin spekseistä: tuli ostettua väärä, nimittäin se oli akulla varustettuihin mopoihin (tasavirralle) soveltuva äänimerkki. Meidän mopomme sähköjärjestelmä on 6V vaihtovirtajärjestelmä.

Kaasuun vastaamattomuus ei kuitenkaan selvinnyt vielä. Ratkaisuista kerrotaan tulevissa artikkeleissa.

Advertisements

2 thoughts on “Toimintakokeet, osa 1

  1. Paluuviite: Sähköjärjestelmän muutokset, kytkentä ja testaus | Suzuki PV50 projekti

  2. Paluuviite: Toimintakokeiden vikojen korjaus – imuvuodot, äänimerkki | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s