Rungon kokoaminen 4 – satulan, pakoputken, tavaratelineen ja roiskeläpän kiinnitys


Satula kunnostettiin myös aikaisemmin, ks. artikkeli ”Satulan kunnostus 1” ja ”Satulan kunnostus 2”. Muista satulan kumit; ne ovat erittäin tärkeitä osia maalipinnan säilymisen ja siten ruostumisen ehkäisemisen kannalta. Satula kiinnitetään yhdellä saranapultilla, mikä ei ole kaikkein vahvin kiinnitys. Tässä yksilössä satulan saranakohtaa onkin hitsattu ja kohdistus on vähän liikkunut.

Satulan kiinnitys saranapultilla. Kiinnityskohtaa on edellinen omistaja hitsannut.

Satulan kiinnitys saranapultilla. Kiinnityskohtaa on edellinen omistaja hitsannut.

Pakoputki kunnostettiin (ks. artikkeli ”Pakoputken kunnostus ja maalaus”) ja asennettiin paikoilleen. Vakiopakoputkeakin soviteltiin, mutta sen laitto sai  odottaa vielä. Ensikokeet tehdään tällä putkella.

Tiiviste paikoilleen

Tiiviste paikoilleen

Pakoputken kiinnitys. Pultteihin laitettiin kierrelukitetta.

Pakoputken kiinnitys. Pultteihin laitettiin kierrelukitetta.

Tavarateline on melko tarpeellinen vekotin. Kunnollisen sellaisen löytäminen käytettynä osoittautui ainakin tälle projektille hankalaksi, joten ostimme uuden MPT -verkkokaupasta. Tämäkin osa perusvahattiin ennen asennusta.

Tarviketavarateline istuu tiukasti paikoilleen.

Tarviketavarateline istuu tiukasti paikoilleen.

Tavaratelineen kiinnitys_2

Tavaratelineen kiinnitys_4

Tavarateline tuo hyödyllistä retrotunnelmaa

Tavarateline tuo retrotunnelmaa ja myös hyötyä

Roiskeläppä jakaa mielipiteitä varmaan yhtä paljon kuin tankin väri. Se kuitenkin luo retron tunnelman. Sellainen modifioitiin tarvikeläpästä lokarin reikiin sopivaksi ja kiinnitettiin paikoilleen.

Modifioitu kiinnitysrauta ja kiinnitysosat. Aluslevyt laitettiin molemmin puolin.

Modifioitu kiinnitysrauta ja kiinnitysosat. Aluslevyt laitettiin molemmin puolin.

Rauta pysyy kulmistaan loveuksien ansiosta.

Rauta pysyy kulmistaan loveuksien ansiosta.

Läppä paikoillaan tuomassa retrotunnelmaa.

Läppä paikoillaan tuomassa retrotunnelmaa.

Runkoa viimeisteltiin ”stoppareilla”, jotka estävät metallivipujen kolahtelua toisiin osiin, esim. runkoon. Päätimme kokeilla huomaamattomia kumisia pisaramallisia itseliimautuvia stoppareita (Tesa 57898-00000 8mm).

Vaimenninkumit asennettiin tukijalan kolahtelua estämään. Huomaa vanha lommo.

Vaimenninkumit asennettiin tukijalan kolahtelua estämään. Huomaa vanha lommo.

Pari stopparia riittää estämään kolahduksen.

Pari stopparia riittää estämään kolahduksen.

Vaimenninkumien asennus_4

Sama takajarrupolkimen puolelle.

Sama takajarrupolkimen puolelle.

Vaimenninkumien asennus_6

Edit: em. vaimenninkumit lähtivät ajan kanssa irti. Päätimme kokeilla seuraavaksi Tesa Anti Scrath -suojakalvoa,  joka on tarkoitettu esim. auton kynnyskoteloita ja takaluukun ja -puskurin reunoja suojaamaan. Kalvo on huomaamaton ja pitäisi kestää kovia olosuhteita ja kemikaaleja. Isosta rullasta on helppo leikata sopivia paloja. Liimauskohta on puhdistettava huolellisesti esim. rasvanpoistoaineella ja kalvo on lämmitettävä kiinnityksen jälkeen kuumailmapuhaltimella.

Kalvonpalan pyöräytys takakiikun maalia suojaamaan seisontatuen kolhuilta.

Kalvonpalan pyöräytys takakiikun maalia suojaamaan seisontatuen kolhuilta.

Suojaus_3

Kalvo on todella huomaamaton, jopa kameralla on vaikeuksia napata se näkyviin.

Kalvo laitettiin kaksinkertaisena myös jarrupolkimeen.

Kalvo laitettiin kaksinkertaisena myös jarrupolkimeen.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s