Ohjauslukon vaihto


Heti alkuun disclaimer: emme ota vastuuta mopovarkauksista, joita jotkut onnettomat tekevät lukkoja ja mopojakin särkemällä mitä ihmeellisimmin keinoin. Lukot ovat tunnetusti pääasiassa hidasteita suunnitelmallisesti toimiville varkaille, mutta ohjauslukko on kuitenkin ihan hyödyllinen kapistus estämään omalta osaltaan päähänpistovarkauksia, joten uusimme sen.

Pieni kömmähdys oli, että uusiminen jäi aika loppuvaiheeseen. Kätevintä olisi ollut ottaa lukko irti saman tien rungon purkamisen yhteydessä, jolloin putken puolelta pääsee työntämään lukkoa ulos.

Vanha ohjauslukko oli täysin jumissa, eikä kyllä avaimistakaan tietoa.

Vanha ohjauslukko oli täysin jumissa, eikä kyllä avaimistakaan tietoa.

Tästä liikkeelle.

Tästä liikkeelle.

Ohjauslukko. Huomaa jousen oikea asennussuunta.

Ohjauslukko. Huomaa jousen oikea asennussuunta.

Ohjauslukon asennuksen ja toiminnan kannalta kannattaa olla tarkkana. Jos se on asennettu jotenkin väärin ja/tai runkoa on vaurioitettu, voivat seuraukset olla vakavat. Lukon luiskahtaminen etuhaarukan putken lukkouraan vauhdissa voi olla kohtalokasta. Poraamisen kanssa saa siksi olla hyvin varovainen. Vanha konsti välttää liian pitkälle poraaminen on käyttää poran syvyysrajoitinta tai vaikkapa merkkiteippiä.

Mitta otettiin uudesta lukosta.

Mitta otettiin uudesta lukosta.

Teippimerkki poran terään, hieman alle lukkopesän mitta.

Teippimerkki poran terään, hieman alle lukkopesän mitta.

Sitten porataan mahdollisimman suoraan (ja suojalaseja käyttäen) lukon haittalevyt rikki, jotta pesä saadaan pyörimään ja lukko ulos.

Haittalevyjen poraus. Muista suojalasit!

Haittalevyjen poraus. Muista suojalasit!

Reikä valmis.

Reikä valmis.

Suojalevy toimii omalta osaltaan myös lukon pitimenä rungossa ja se pitää poistaa. Tämän voi toki tehdä ennen poraustakin.

Suojaläpän niitti lähtee ruuvimeisselillä naputellen.

Suojaläpän niitti lähtee ruuvimeisselillä naputellen.

Irroitettu suojaläppä niitteineen.

Irroitettu suojaläppä niitteineen.

Lukon pitäisi lähteä porauksen jälkeen pois, kun haittalevyt ovat rikki ja sitä pyörittelee. Tämän yksilön lukko oli kuitenkin niin syöpynyt ja jumissa, että lukko jouduttiin tuli lopulta iskemään karkaistulla meisselillä rikki rungossa ja ottamaan aivan palasina ulos.

Lukko meni lopulta täysin palasiksi.

Lukko meni lopulta täysin palasiksi.

Lukko poistettu.

Lukko poistettu.

Tankoa kääntämällä putken ura tulee näkyviin. Tähän lukon tulee upota.

Tankoa kääntämällä putken ura tulee näkyviin. Tähän uraan lukon tulee avainta kääntäessä upota.

Uuden lukon sovittelua paikoilleen.

Uuden lukon sovittelua paikoilleen.

Uuden lukon jousi tulla oikein päin asennettu, muuten se ei lukitu. Uusi lukko pysyy paikallaan rakenteensa (tappi) ansiosta sisä- ja ulossuuntaan (kun lukko on auki, se ei pääse painumaan ohjausputken uraan ja tappi pitää sen ulossuuntaan) sekä lopulta viimeistään suojaläpän ansiosta ulospäin (kun suojaläppä on niitattu, lukko ei pääse tipahtamaan ulos).

Lukon sujuva toiminta tulee testata lopuksi ja öljytä se lukkoöljyllä. Myös suojaläppä on syytä laittaa paikoilleen, sillä se suojaa lukkoa lialta.

Suojaläppä paikoillaan.

Suojaläppä paikoillaan.

Positiivista oli, että kovin hyviä mopovarkaita meistä ei tule, sen verran tämä operaatio otti aikaa.

Edit #1: Myöhemmin huomasimme ohjauslukon toimivuuden olevan todella epävarmaa. Rungossa olevaa lukon poteroa oli aikaisempien omistajien toimesta vaurioitettu niin paljon, että lukko ei pysynyt oikeassa asemassaan (auki tai kiinni), joten luovuimme sen käytöstä turvallisuussyistä. On erittäin vaarallista, jos lukko luiskahtaa kiinni ajaessa.

Edit #2: Poraus on ns. viimeinen keino irroittaa täsin jumissa oleva lukko ja keinona aika raju. Myöhemmin saadun kommentin vinkin mukaan vähemmän jumissa oleva lukko voidaan irroittaa haarukan ollessa irti lyömällä lukko tuurnalla sisään jotta lukon kiinnitystappi menee poikkija töyntämällä rungon putken sisäpuolelta lukko kokonaan pois sen jälkeen kun tappi on katkennut. Vanha jousi tulee ottaa myös poterosta pois.

Mainokset

7 ajatusta artikkelista “Ohjauslukon vaihto

    1. suomita Kirjoittaja

      Lukko pysyy paikallaan rakenteensa ansiosta sisä- ja ulossuuntaan (kun lukko on auki, se ei pääse painumaan ohjausputken uraan) ja tapin sekä lopulta viimeistään suojaläpän ansiosta ulospäin (kun suojaläppä on niitattu, lukko ei pääse tipahtamaan ulos). Artikkelin kuvasta puuttuu niitattu suojaläppä.

      Vastaa
      1. Ari Torvinen

        Äsken tein kyseisen lukon vaihdon omaan PV mopoon. Homma onnistui täydellisesti sanottakoon heti kättelyssä. Uusi lukko ei mitenkään pääse luiskahtaan sisään eikä ulos, vaikka suojaläppä puuttuisikin. Lukkotappi pitää siitä huolen sekä jousi jos se on oikeinpäin asennettu. Entinen lukko lähtee helposti ilman poraustakin. Siis näin: lyö lukko tuurnalla sisään jotta lukon kiinnitystappi menee poikki. Minun hommaa helpotti se että olen irroittanut etuhaarukan joten pääsin putken sisäpuolelta työntämään lukkopesän kokonaisena ulos sen jälkeen kun tappi on katkennut. Ota vanha jousi myös lukkopesästä pois.
        Uusi lukko (tilasin Nakkilan Pyörä & Moposta) on täysin samanlainen kuin entinenkin.
        Tärkeää on että laitat jousen oikein päin uuteen lukkoon, koska muuten et yksinkertaisesti saa ohjauslukkoa lukittua.
        Uusi lukko menee siis avainta kääntämällä nätisti sisään ja pysyy myös siellä.
        Sitten vain suojaläppä paikalleen.

  1. suomita Kirjoittaja

    Moi ja kiitos vinkeistä!

    Lukko tosiaan lähtee ilman porausta, jos sitä tai rungon poteroa ei ole kohdeltu väkivalloin ja lukko/potero ei ole ruostunut ja syöpynyt. Lukko pysyy myös paikallaan, jos potero on kunnossa. Meidän yksilömme lukon poteroa oli kohdeltu niin kaltoin, että lopulta lukon toiminta oli hyvin epävarmaa ja vaarallistakin. Etuhaarukan ollessa pois homma on paljon helpompaa, meillä lukon vaihto jäi hieman väärään vaiheeseen.
    -T.

    Vastaa
  2. Joona Korkonen

    Saako suojaläpän vanhalla niitillä takaisin? Minulla ei tullut uuden lukon mukana mitään niittiä. Mikä on lukon varmin poisto? Ja miten päin jousi kuuluu olla?

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Niitit ovat yleensä tarkoitettu kertakäyttöisiksi. Kiinnitykseen voi käyttää ihan yleisiä metalliniittejä ja niittaustyökaluja. Toki vanhankin voi saada paikoilleen, jos se on kunnossa, mutta pysyvyydestä käytössä ei ole takeita.

      Tarkoitit varmaan parasta/turvallisinta poistoa. Poraa kannattaa käyttää viimeisenä keinona, jos muuten ei lähde. Tämä oli pakollista meidän tapauksessamme. Artikkelin lopussa on muita keinoja, joita kannattaa yrittää ensin.

      Lisäsimme lukon kuvan artikkeliin, mistä näkyy jousen oikea suunta.

      Vastaa
  3. Paluuviite: Mopon varkaudenesto – GPS paikannin mopoon | Suzuki PV 50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s