Kahvojen ja vaijereiden asennus


Tässä PV-mallissa oli neljä  vaijeria. Kaikki vaijerit uusittiin. Projektilla ei ollut vielä käytössään nopeusmittaria, joten sen asennusta ei tässä esitetä, vaikka sekin hankittiin odottamaan mittaria.

Uudet vaijerit (nopeusmittarin vaijeri ei kuvassa)

Uudet vaijerit (nopeusmittarin vaijeri ei kuvassa)

Tankojen räjäytyskuvasta ja vaijereiden reitityskuvista on apua vaijereiden asennuksessa. Kaasutinkohtaiset ohjeet on etsittävä niiden manuaaleista.

Suzuki PV tangon räjäytyskuva

Suzuki PV tangon räjäytyskuva

Suzuki PV vaijereiden reititys rungossa

Suzuki PV vaijereiden reititys rungossa

Projekti päätti uusia sekä kaasukapulan että tupit. Tupeiksi valittiin Progripin mustat tupit metallivahvikkein (Motonet 38-25875). Todella tiukat tupit asennettiin korkeaviskositeetin suihkutettavan vaseliinin (CRC HD Vaseline) avulla, mikä on kosteuden poispitämisen kannalta parempi vaihtoehto kuin saippuavesi. Tupit istuivat todella jämäkästi tämän aineen kanssakin.

Kuskin komentosilta alkaa hahmottua

Kuskin komentosilta alkaa hahmottua

Kaasuvaijeri

Kaasuvaijerin yläpää kiinnitetään kaasukapulaan, joka asennetaan vaijereineen kahvarungon sisään. Muista varmistaa, että kaasukapula tuppeineen on varmasti pohjassa ennen kahvarungon kiristystä.

Kaasukapula ja tuppi asennettuna, vaijerin asennus

Kaasukapula ja tuppi asennettuna, vaijerin asennus

Seuraavassa on esitetty Dellorton PHBG kaasuttimen luistin asennus vaijeriin. Luistipaketti koostuu neulasta, luistista, muovilaipasta, palautusjousesta ja hatusta. Vaijeri työnnetään hatun ja jousen läpi ja viedään muovilaipan ja jousen välistä. Vaijerin pää viedään vielä luistin läpi ja lukitaan siihen. Koko valmis paketti asennetaan kaasuttimeen urakohdistuksen avulla. Luistin pitää solahtaa kammion pohjaan helposti, ilman väkivaltaa ja sen tulee liikkua herkästi, nykimättä. Muista testata toimintaa, ”hirttävä” kaasu voi olla vaarallinen.

Muovilaipan asennus

Muovilaipan asennus

Vaijerin pään vienti muovilaipan läpi

Vaijerin pään vienti muovilaipan läpi

Kokoonpuristus, jotta luistin neuloineen saa asennettua

Kokoonpuristus, jotta luistin neuloineen saa asennettua

Vaijerin pään vienti luistin läpi

Vaijerin pään vienti luistin läpi

Valmis vaijeri/luistipaketti

Valmis vaijeri/luistipaketti

Luistin vienti kaasuttimeen. Muista urakohdistus!

Luistin vienti kaasuttimeen. Muista urakohdistus!

Valmis vaijeriasennus

Valmis vaijeriasennus

Vaijereiden asennus ja säätö_14

Vaijerin toimivuutta kannattaa testata kahvasta. Liikkeen tulee olla sujuvaa ja palautus tulee olla täysimittainen (samankokoinen palautusliike kuin kaasutusliikekin).

Jarruvaijeri

Etujarruvaijerin asennus on melko suoraviivaista. Yläpää laitettiin ensiksi kiinni jarrukahvaan ja jarrukahva kiinnitettiin lepoasentoonsa teipillä säädön helpottamiseksi. Jarrukengät ovat uudet, joten Jarruvipu asetettiin levittäjän akselille siten, että se on kilvessä olevan kuluma-asteikon alkupäässä. Sitten vaijerin holkki pujotettiin pidikkeeseensä siten, että vaijerista on ”löysät” pois ja tehtiin hienosäätö säätömutterilla. Lopuksi lukittiin säätömutteri ylemmällä lukitusmutterilla tiukasti.

Etujarruvaijerin säätö ja lukitus

Etujarruvaijerin säätö ja lukitus

Kytkinvaijeri

Kytkinkahvan voi asentaa kokonaan etukäteen. Yksinkertaisesti pujotetaan kahvarunko ja tuppi pohjaan asti tankoon ja lukitaan kytkinkahvarunko ruuveillaan välittömästi tupin päättymisen kohdalle. Kuten jarruvaijerikin, kytkinvaijerin yläpää laitettiin ensiksi kiinni kytkinkahvaan ja kahva kiinnitettiin lepoasentoonsa teipillä säädön helpottamiseksi.

Kytkinkahva ja tuppi asennettuna

Kytkinkahva ja tuppi asennettuna

Sitten kokoonpantiin alapään vipu. Vapauttajan akselista kannattaa otta löysät ensin pois ja asentaa vipu akselille siten, että liikevara riittää irroitukseen ja momenttia saadaan toimintaan. Vähän reilu 90 asteen kulma kytkinvivulle vaijeriin nähden on sopiva. Kiristä vipu booreihinsa kunnolla ennen kokeiluja, ettet tuhoa niitä! Asenna vivun tappi vaijerin hahloon ja lukitse sokalla. Taita sokan ”viikset” oikeaoppisesti molemmin puolin tapin ympäri ja leikkaa ylimääräiset pätkät pois.

Kytkinkorvake on kierteellinen. Kierrä vaijerin holkkia kunnes löysät on vaijerista pois ja lukitse mutterilla. Lopuksi laitetaan kumisuojat paikalleen.

Kytkinvipu kiinnitetty vapauttajan akseliin ja vaijeriin. Huomaa sokka!

Kytkinvipu kiinnitetty vapauttajan akseliin ja vaijeriin. Vivun tappi lukitaan sokalla. Muista oikeaoppinen sokan taivutus tapin ympäri!

Löysät pois ja lukitus

Löysät pois ja lukitus. Lopuksi vaijerin kumisuojat paikoilleen.

Vaijeriohjaimia ei tässä vaiheessa löytynyt. Saimme vinkin tehdä sellaiset itse pyörän pinnoista mutta päätimme vielä etsiskellä alkuperäisiä.

Mainokset

2 ajatusta artikkelista “Kahvojen ja vaijereiden asennus

  1. Paluuviite: Viimeistelyä – vaijeriohjaimet, sivupeili | Suzuki PV50 projekti

  2. Paluuviite: Kaasuttimen Dellorto PHBG säätö, osa 3 | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s