Rungon kokoaminen 2 – pyörät, valot


Rungon kokoamista jatkettiin valojen ja pyörien kiinnitämisellä.

Kaupassa tuli mukana hieman kolhuinen ja johtojen läpivienneiltään avoin (lienee jokin osa puuttui?) 12V merkinnöillä varustettu suorakaidelyhty, joka saattaa olla jälkikäteen ostettu. Päädyttiin hankkimaan uusi lyhty ja tämä jätettiin varalle. Etulyhdyn kiinnitysrauta oli poikki ja se uusittiin. Takalyhdyksi ostettiin uusi universaali ”bulkkilyhty” 3W ja 6W polttimoilla. Mopoon siis päätettiin asentaa myös jarruvalo, jota yksilössä ei ollut. Puuttuva kiinnitysrauta ostettiin uutena.

Etuvalo kiinni.

Etuvalo kiinni.

Vähän surumielinen ilme...

Vähän surumielinen ilme…

Takavalo kiinni

Takavalo kiinni

Ketjut olivat huonot, samoin etu- ja taka-akselit ja ne uusittiin. Vanha jarrurauta oli puhdistettu ja maalattu, mutta uusittiin kuitenkin lopulta.

Takapyörä osineen valmiina. Akseli ja ketjut uudet (myöhemmin myös jarrurauta).

Takapyörä osineen valmiina. Akseli ja ketjut uudet (myöhemmin myös jarrurauta).

Rungon kokoaminen_22

Vanhat kiristimet käytetiin uusiksi, kunnostettuna.

Rungon kokoaminen_20 Rungon kokoaminen_21

Pyörän sovittelua paikoilleen (tässä vaiheessa käytännön syistä ilman varsin öljyisiä uusia ketjuja)

Pyörän sovittelua paikoilleen (tässä vaiheessa käytännön syistä ilman varsin öljyisiä uusia ketjuja)

Seuraavaksi esiasennettiin takajarrupoljin ja jarruvivusto. Sanaa ”esiasennus” käytettiin tässä sen takia, että säätöä varmasti tarvitaan myöhemmin. Tässä yksilössä jarrupolkimen palautusjousena oli käytetty löysähköä putkijousta. Uusi kunnollinen jousi hommattiin tilalle. Kuten muidenkin sokkien kanssa, polkimen sokan kanssa tulee käyttää aluslevyä. Jarrupolkimen palautustoiminto on erittäin tärkeä ominaisuus turvallisuuden kannalta ja siksi Jousen tulee istua tiukasti polkimen alla. Jos jousen tehdastaivutus ei ole aivan sopiva, sitä tulee taivuttaa siten, että se pysyy varmasti polkimen alla kaikissa olosuhteissa. Taivuttaminen vaati tässä tapauksessa isot papukaijapihdit ja käsivoimia.

Jarrupolkimen akselin rasvaus.

Jarrupolkimen akselin rasvaus.

Asennusjärjestys: jousi, poljin, aluslevy, sokka

Asennusjärjestys: jousi, poljin, aluslevy, sokka

Jousi taivutetaan jarrupolkimen alle

Jousi taivutetaan jarrupolkimen alle

Uusi jarruvipu asennettiin seuraavaksi. Asennus tehtiin painamalla vipu ensin booreihin käsin (jotta lähtee oikeille urille) ja naputtelemalla kumivasaralla pohjaan. Säätövaraa on syytä jättää jarruvipuun tässä vaiheessa molempiin suuntiin. Jarrutanko jätettiin vielä toisesta päästään irti, sillä pyörää täytyy vielä passailla paikalleen ketjujen kanssa.

Jarrujen säädöstä on juttua mopoaiheisilla keskustelupalstoilla ja Alfamerin kirjassa.

Esiasennettu vivusto odottaa hienosäätöä.

Esiasennettu vivusto odottaa hienosäätöä.

Etupyörän asennus oli aika suoraviivaista. Toinen, pienempi laakereista ei kuitenkaan ollutkaan ihan pohjassa ja pyörä ei aivan mahtunut paikalleen. Piti purkaa holkki ja stefa pois ja lyödä laakeria vielä poteroonsa. Tämän jälkeen pyörä ja rasvattu akseli paikalleen.

Etupyörä paikalleen; aluslevyt molemmin puolin rasvattua akselia ja sokkavarmistus.

Etupyörä paikalleen; aluslevyt molemmin puolin rasvattua akselia ja sokkavarmistus.

Sokka paikoillaan, päät taivutettu ja katkaistu.

Sokka paikoillaan, päät taivutettu ja katkaistu.

Projekti alkaa olla potkupyörävaiheessa.

Projekti alkaa olla potkupyörävaiheessa.

Pyörien jarrut laahasivat yhä aavistuksen. Tämä ei ollut yllätys, sillä uusia jarrupalojen jarruliinoja jouduttiin hiomaan ihmeen paljon (ks. pyörien kokoaminen), että ne saatiin ylipäänsä napoihin kasaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s