Pakoputken kunnostus ja maalaus


Lähtökohtana oli öljyä täynnä oleva pakoputki ja äänenvaimennin, sillä koeajossa moottori sylki öljyä jatkuvasti putkeen. Öljyä myös tippui putkesta sitä käännellessä. Kummallista kyllä, kovin karstaiselta putki ei vaikuttanut päistä tiiraillessa. Alkuperäisen pakoputken räjäytyskuvasta ei ollut tässä apua, mutta laitetaan artikkeliin vastaisuuden varalle. Räjäytyskuvasta on oleellista huomata holkitettu kiinnitys, mikä antaa pakoputkelle liikejouston ja parantaa sen kestävyyttä (liian jäykästi kiinnitetty pakoputki voi jatkuvassa tärinässä murtua esim. saumoista).

Suzuki PV pakoputken räjäytyskuva

Suzuki PV pakoputken räjäytyskuva

Motot.netissä on ohjeita karstan poistoon pakoputkesta. Ylimääräiset öljyt valutettiin ja putki poltettiin kaatamalla pieni määrä Sinolia putkeen ja sytyttämällä palamaan. HUOM: homman kanssa kannattaa olla todella varovainen, sillä putki saattaa ”pössäytellä”, eli roiskauttaa lieskan tai ainetta ulos. Ehdottomasti on käytettävä suojalaseja, -hanskoja sekä suojaavaa ja huonosti syttyvää työvaatetusta. Myöskään putken päitä saa tukkia. Aineen palaessa putkeen ei saa koskea eikä sitä saa käännellä. Uutta annosta ainetta ei saa kaataa ennen kuin liekit ovat varmasti sammuneet ja putki jäähtynyt.

Äänenvaimentimen polttaminen sinolilla

Äänenvaimentimen polttaminen sinolilla

Putken polttaminen Sinolilla

Putken polttaminen Sinolilla

Toistimme polton pari kertaa ja jatkoimme karstojen ja loppujen öljyjen puhdistamista kuumailmapuhaltimella ”tohottamalla”. Putkeen ja äänenvaimentimeen puhallettiin täydellä puhallusnopeudella 630 asteista ilmaa molemmista päistä niin kauan, että savuaminen loppui. Sininen savu oli valtava öljyn ja epäpuhtauksien palaessa pois. Myös maalia paloi pois, varsinkin putkesta.

Kuumailmapuhallin sopi hyvin putkeen ja sen pystyi jättämään puhaltamaan itsekseen.

Kuumailmapuhallin sopi hyvin putkeen ja sen pystyi jättämään puhaltamaan itsekseen.

Äänenvaimentimen puhaltaminen

Äänenvaimentimen puhaltaminen

Koehionta osoitti, että vanha maali on poistettava ja tietysti myös irtoava ruoste, jota oli kertynyt varsinkin putken alkupäähän. Karkeahionta tehtiin vanteiden hionnan tapaan porakoneella pyöritettävällä teräsharjalla, viimeistely Fein -hiomakoneella hiekkapaperilla.

Äänenvaimentimen hiontaa

Äänenvaimentimen hiontaa

Hiottu pakoputki

Hiottu pakoputki

Hiottu äänenvaimennin

Hiottu äänenvaimennin

Hionnan jälkeen putki ja vaimennin tarkistettiin vuotojen varalta. Samoin tiivistyspinta tarkistettiin ja hiottiin.

Maalaus tehtiin mustalla Motipin 800 asteen kuumakestomaalilla. Motipin ohjeen mukaan suihkutettiin useita kerroksia ja kuivatettiin tunti huoneenlämmössä.

Maalaus ohuin kerroksin

Maalaus ohuin kerroksin

Lisää kerroksia...

Lisää kerroksia…

Valmis putki

Maalattu putki

Valmis äänenvaimennin

Valmis äänenvaimennin

Lopuksi, edelleen Motipin ohjeen mukaan, putkea kuumennettiin kuumailmapuhaltimella 160 asteen lämmöllä n. 60 min. Kuumennus onnistui kätevästi kasaamalla putki, säätämällä puhallin 160 asteeseen ja työntämällä kuumaa ilmaa putkeen.

Mainokset

One thought on “Pakoputken kunnostus ja maalaus

  1. Paluuviite: Viimeistelyt rekisteröintikatsastukseen | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s