Moottorin kokoaminen 3 – magneeton puoli


Magneeton puolella oli omat huolensa. Peitelevyt olivat ruosteessa ja puolien Johdot olivat poikki. Asennuksessa lisäksi selvisi, että eristeet olivat haurastuneet. Peitelevyt hiottiin ja maalattiin ruostesuojamaalilla. Johdot juotettiin ja suojattiin kutistesukilla ja kytkennät sekä puolat tarkistettiin yleismittarilla. Kaikki pultit ja mutterit sekä aluslevyt uusittiin, samoin luonnollisesti tiivisteet. Kulunut eturatas muttereineen ja aluslevyineen vaihdettiin uuteen.

Ruostesuojamaalatut peitelevyt

Ruostesuojamaalatut peitelevyt
Peitelevyt paikoillaan.

Peitelevyt paikoillaan.

Uusi ratas ja aluslevy ja mutteri

Uusi ratas, aluslevy ja mutteri

Magneeton johdoista löytyi vieläkin yllätyksiä, korjattava.

Magneeton johdoista löytyi vieläkin yllätyksiä (murtuneet eristeet).

Uudet kutistesukat johtoihin

Uudet kutistesukat johtoihin

Johdot juotettu

Johdot juotettu

Kutistesukat juotoksiin

Kutistesukat juotoksiin

Kutistuneet sukat

Kutistuneet sukat

Kytkentöjen tarkistus

Kytkentöjen tarkistus. Maadoitusjohto kannattaa tarkistaa aina maadoitettavasta rungosta, samalla tulee tarkistettua johdon lisäksi runkoliitos.

Puolien tarkistus

Puolien tarkistus

Magneetto asennettuna, johdot niputettuna. Muista tarkistaa myös läpivientisuojan kunto!

Magneetto asennettuna, johdot niputettuna. Muista tarkistaa myös kaapelin läpivientisuojan kunto, se on tärkeä osa magneeton puhtaanapidon kannalta!

Seuraavaksi asennettiin vauhtipyörä, apukeinoina rasvaus ja lämpölaajeneminen sekä magneeton ulosvetäjä ilman pulttiaan. Kiilan kohdistuksessa kannattaa olla tarkkana, ettei tule tuhottua kiilaa tai kiilauraa. Ensimmäiset kumivasaralyönnit kannattaa tehdä maltillisesti ja katsoa, lähteekö menemään oikein.

Akselin ja kiilan rasvaus vauhtipyörän asennusta varten.

Akselin ja kiilan rasvaus vauhtipyörän asennusta varten.

Vauhtipyörän reiän rasvaus

Vauhtipyörän reiän rasvaus

Vauhtipyörän lämmitys

Vauhtipyörän lämmitys

Magneeton ulosvetäjä kierrettiin pohjaan ja siitä kokonainen kierros ulos. Näin saatiin tarpeeksi kierrepinta-alaa vastaanottamaan iskuja. Sovite oli erittäin tiukka kaikista toimenpiteistä huolimatta.

Vauhtipyörän lyöminen paikalleen ulosvetäjän avulla

Vauhtipyörän lyöminen paikalleen ulosvetäjän avulla

Lopuksi vielä lukittiin vauhtipyörä paikalleen mutterilla ja pyöriteltiin konetta mahdollisten laahauksien varalta.

Mainokset

7 thoughts on “Moottorin kokoaminen 3 – magneeton puoli

  1. Juha Ollila

    Terve!
    Hieno projekti teillä meneillään:)
    Vähän aikaa tullut mielenkiinnolla seurailtua, koska meidänkin talliin hommattiin vanha PV:n
    raato. Ensin laitetaan käyntikuntoon, suoritetaan koeajo ja sitten puretaan. Pikkuhiljaa kunnostellaan katsastuskuntoon.
    Mutta yksi kysymys: Mihin tuo magneettolevyyn kiinnitetty valko/musta piuha loppupeleissä tulee toisesta päästä kiinni.
    Kiitoksia etukäteen:)
    Terveisin,
    Juha ja Antti

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei ja kiitokset kehuista!

      Emme vielä ole itsekään päässeet sähköistyksessä vielä tämän pidemmälle, mutta mustavalkoinen piuha menee kiinni tässä vuosikerrassa (kärjetön CDI -sytytys) sytytyspuolan napaan, jossa on isohko reikä, ”abiko”-tyyppisen liittimen vieressä. Linkin takana oleva kuva selventänee asiaa: http://www.wandamotor.fi/ignition-coil-model-suzuki-p-5754.html

      Hyvältä kuulostaa teidänkin suunnitelmanne. Kannattaa dokumentoida hyvin, varsinkin jos projekti venyy. Onnea hankkeeseen!

      -T.

      Vastaa
  2. pv50s1

    vauhtipyörä ja muut kartio/kitka sovitukset tulisi kiinittää niin että rasva on pinnoilta poistettu. jotta osa pysyy paikallaan. bräklen ja tenu esm.

    itse olen vain puhdistanut pinnat, sen jälkeen vauhtipyörä asentoon niin että kiila on urassa ja sitten pyssyllä mutteri pohjaan

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Kiitos kommentista ja menetelmästä, joka todennäköisesti on oikea. Tämänkin yksilön magneeton asennusta kyllä koetettiin ”kuivana”. Sovitus oli kuitenkin jostain syystä erittäin tiukka ja onnistui vain lämmityksen ja silikonirasvan kanssa. Magneetto pysyy kuitenkin erittäin hyvin paikallaan.

      Vastaa
  3. Paluuviite: Sytytyspuolan ja valopuolan vaihto | Suzuki PV50 projekti

  4. Viljo

    Hei,
    vaihdoitteko magneeton kaapelin läpivientisuojan ja tiedättekö mistä sen voisi hommata, millään kaupalla ei taida olla myynnissä niitä (en ole ainakaan huomannut). Vai pitääkö tehdä jostain kuminpalasta ns.omaa tuotantoa oleva osa.

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei,
      Emme vaihtaneet, vanhasta sai vielä toimivan. Kannattaa hakea Googlella osakoodilla 09259-04001.Ebay-nettikaupassa näytti olevan viitisen dollaria.

      -T.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s