Moottorin kokoaminen 2 – kytkinpuoli


Moottorin kokoamista jatkettiin kytkinpuolelta. Kuten aikaisemmin on todettu, vaihteiston räjäytyskuvissa on virheitä. Asennus tehtiin korjatun räjäytyskuvan avulla.

Lähtökohta, kytkinpuoli

Lähtökohta, kytkinpuoli

Vaihtajan akseli ja osat.

Vaihtajan akseli ja sen holkki ja jousi ja ohjainruuvit

Se tärkeä pieni säätöosa (epäkeskoruuvi)

Se tärkeä pieni säätöosa (epäkeskoruuvi)

Vaihtajan akseli paikoillaan, säädinruuvi asennettava ensiksi akseliin.

Vaihtajan akseli paikoillaan, säädinruuvi asennettava ensiksi akseliin. Myös vetoakselin laippa asennettuna.

Laippaosa rummun kylkeen

Laippaosa rummun kylkeen

Ohjainholkki paikoilleen

Ohjainholkki paikoilleen

Muut vivuston osat

Muut vivuston osat ryhmiteltynä suuripiirteisesti asennusjärjestykseen.

Lukkorengas ja jousi paikoilleen

Lukkorengas ja jousi paikoilleen

Jousen lukkorengas paikoilleen

Jousen lukkorengas paikoilleen

Muut vivuston osat suurpiirteisessä asennusjärjestyksessään.

Muut vivuston osat suurpiirteisessä asennusjärjestyksessään.

Vivusto asennettuna ilman jousia, kampiakselin levy ja jouset seuraavaksi. Huomaa jousien järjestys, ne ovat erilaiset!

Vivusto asennettuna ilman jousia, kampiakselin levy ja jouset seuraavaksi. Huomaa jousien järjestys, ne ovat erilaiset!

Seuraavaksi oli vuorossa vaihteiston kokeilua ja säätöä, mikä ei ollutkaan ihan helppoa. Välillä kaikki vaihteet ja vapaa löytyivät, välillä eivät, ärsyttävä toistettavuusongelma siis haittasi testausta. Osa testausongelmista tödennäköisesti johtui siitä, että tilanne ei vieläkään ole aivan aito käyttötilanne öljyineen ja akseleiden pyörityksineen. Päädyimme lukitsemaan säätöruuvin sellaiseen kohtaan, missä kaikki tilat löytyivät nyt edes suurin piirtein ja palata asiaan kun koko moottori on koottu.

Epäkeskoruuvilla säädetään siirtäjävivun asemaa rumpuun nähden.

Epäkeskoruuvilla säädetään siirtäjävivun asemaa rumpuun nähden.

Vaihteiden kliksuttelua ja siirtäjävivun kohdennusta.

Vaihteiden kliksuttelua ja siirtäjävivun kohdennusta.

Siirtäjävivun tulisi olla puolessa välissä rumpua lepoasennossaan.

Siirtäjävivun tulisi olla puolessa välissä rumpua lepoasennossaan.

Käynnistysmekanismin ison rattaan asennus.

Käynnistysmekanismin ison rattaan asennus. Muista suojalasit lukitusrenkaita asentaessa!

Kytkinpakan alapuolinen ratas asennettuna

Kytkinpakan alapuolinen ratas asennettuna. Muista laittaa shimmiprikka alle!

Valmis vivusto ja kytkinpakan alapuoliset rattaat.

Valmis vivusto ja kytkinpakan alapuoliset rattaat. Muista lukita vaihteiston säätöruuvi!

Kytkinkotelo paikoilleen, samoin käynnistysakselin ratas jousineen.

Kytkinkotelo paikoilleen, samoin käynnistysakselin ratas jousineen.

Aluslevy paikoilleen

Aluslevy paikoilleen

Kytkinpakan alapuolisko paikoilleen

Kytkinpakan alapuolisko paikoilleen

Kytkinrungon kiinnitysmutteri kiristetään momenttiin 30-50 Nm (huolto-ohje, kappale ”Servicing Engine” sivu 3-34). Akselia täytyy luonnollisesti pitää kiristyksessä vastaan. Suzukilla on tähän erikoistyökalu 09920-537710 (kuvassa nro 26), mutta onnistuu kotikonsteinkin kunhan muistaa olla rikkomatta alumiinisia runko-osia.

Mutterin tulee pysyä paikallaan, joten se lukitaan huolto-ohjeen suositusten mukaan erikoisprikalla (räjäytyskuvassa osa nro 16) kääntämällä erikoisprikan laidat ”siiviksi” mutterin kylkiä vasten sitä lukitsemaan.

Kytkinlevy alimmaiseksi, tämän jälkeen aina välilevy ja kytkinlevy vuorotellen päällekkäin

Kytkinlevy alimmaiseksi, tämän jälkeen aina välilevy ja kytkinlevy vuorotellen päällekkäin

Painelaakerin neulat tulevat kuvan mukaisesti vedintappia vasten, mikä on kovempaa ainetta kuin alumiini. Väärinpäin asennettuna kytkin toimii hetken, mutta painelaakerin rullat jyrsivät pehmeän alumiinin nopeasti pilalle.

Uusi painelaakeri paikoilleen kytkinpakan yläpuoliskon ja vetimen väliin

Uusi painelaakeri paikoilleen kytkinpakan yläpuoliskon ja vetimen väliin

Jousien ja ruuvien asennus. Muista tässäkin aluslevyt ja lukite!

Jousien ja ruuvien asennus. Muista tässäkin aluslevyt ja lukite!

Kiristys ruuvinmukaiseen momenttiin

Kiristys ruuvinmukaiseen momenttiin

Valmis kytkinpuoli

Valmis kytkinpuoli

Mainokset

8 ajatusta artikkelista “Moottorin kokoaminen 2 – kytkinpuoli

  1. Otto salonen

    Mulla tuo vedintappi heiluu aika paljon ja kun koitan laittaa kytkinposken kiinni nii vedintapin hampaat ei ota kiinni. Kuuluuko sen heilua??

    Vastaa
  2. Viljo

    Moi,
    suosittelen kuvaan ”Kytkinpakan alapuolinen ratas asennettuna” lisäämään tekstin ”muista laittaa shirimmiprikka alle”. Itseltäni meinas unehtua kytkintä kasatessa. Pieni mutta merkityksellinen asia.

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei,
      Suurkiitos hyödyllisestä kommentista! Nyt lisätty.

      Vastaa
  3. Kimi

    Kiitos paljon näistä ohjeista ja kuvista! Elämä helppttuu satunnaisremontoijalle kovasti.

    Tarkistaisitko tekstistä kytkinrungon kiinnitysmutterin kiristysmomentin yksikön, loppuu momenttiavaimesta asteikko 🙂

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei ja kiitos kehuista ja kirjoitusvirheen osoittamisesta! Korjattu. Mukava kuulla, että blogista on apua!

      Vastaa
  4. Jasper

    Käynnistyspoljin ei palauta kunnolla vaikka kasattu näillä ohjeilla ja lohkojen sisällä kaikki o kunnolla.

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei Jasper ja kiitokset kommentista!

      Ikävä kuulla, että on ongelmia. Tämä on itse asiassa ensimmäinen kommentti, että ohjeet eivät toimisi ja näillä olemme kasanneet useammankin moottorin. Otamme toki mielellämme virheistä tietoa, jos sellaisia tekstissä on.

      Oletamme, että olet lukenut tarkasti sisuskaluihin liittyvän artikkelin, siellä on muutama tärkeä kohta:

      https://suzukipv50.wordpress.com/2013/09/16/moottorin-kokoaminen-lohkojen-sisapuoli/

      Lisäksi on hyvä muistaa, että nämä eivät ole toki aivan auringontarkat ohjeet joka ikisestä vaiheesta otettuine kuvineen jne. Emme alkaneet kirjoittamaan Service Manual -dokumenttia uudestaan, se löytyy täältä:

      https://suzukipv50.files.wordpress.com/2013/10/suzuki-pv-service-manual.pdf

      Toivottavasti ongelma selviää näillä avuin!

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s