Pyörien kokoaminen (renkaiden, vanteiden ja napojen asennus)


Suzuki PV:ssä oli 1981-1982 IRC Sports renkaat, samoin vuodesta 1995. Välissä vuonna 1983 mopoa myytiin parempipitoisilla Nokian Finnspeed -renkailla. Kumpaakaan rengastyyppiä ei ole enää saatavilla. Renkaat ja sisäkumit uusittiin tähän yksilöön. Renkaiksi valittiin Duro 3,5-8″ HF-203 nappularengas (Mopo Sport 08-350 HF203). Tämä rengastyyppi vaatii sisärenkaan. Renkaat asennettiin laittamalla sisäkumi ensin renkaan sisään huolellisesti niin suoraan kuin mahdollista. Sitten pujotettiin venttiili vanteenpuolikkaasta läpi ja kantapäillä huolellisesti painellen (tarkkaillen, ettei sisäkumi jää renkaan reunan väliin) saatiin päällirengas vanteen reunaan.

Sisäkumi renkaan sisään ja vanteen päälle, venttiilin pujotus.

Sisäkumi renkaan sisään ja vanteen päälle, venttiilin pujotus.

Renkaiden asennuksessa kannattaa käyttää kumille soveltuvaa rasvaa (esim. silikonivoidetta), minkä avulla renkaat menevät vanteille helpommin ja ne saa myös aikanaan helpommin pois.

Renkaan painaminen vanteen reunaan kantapäillä.

Renkaan painaminen vanteen reunaan kantapäillä. Hommaa tarpeeksi painava kaveri avuksi, jos itse olet liian kevyt.

Tämän jälkeen laitettiin toiset vanteenpuoliskot paikoilleen ja kiinnitettiin valmiiksi kokoonpannut navat. Kaikki pultit, mutterit ja aluslevyt uusittiin. Napojen pultteihin laitettiin sinistä kierrelukitetta, muihin pultteihin asenettiin lukkomutterit. Napojen pultteihin tuli kannan puolelle aluslevyt, muihin pultteihin molemmille puolille. Asennuksessa tuli hieman kolhuja, vaikka kuinka yritti olla varovainen. Korjausmaalaus esim. maalikynällä on kuitenkin helppoa. Jossain vaiheessa keksittiin vanha kunnon rättikonsti.

Rätti estää hylsyn kolhut ja naarmut.

Rätti estää hylsyn tekemät kolhut ja naarmut.

Seuraavaksi renkaisiin pumpattiin hieman painetta ja niitä ”pompoteltiin” ja puristeltiin sisärenkaan asettumisen varmistamiseksi. Lopuksi renkaisiin pumpattiin ’94 PV:n speksien mukaan täysi paine (eteen 1.7, taakse 1.9 bar). Paine mitattiin vielä parin päivän päästä mahdollisten asennuksessa syntyneiden vuotojen varalta.

Valmiit kiekot.

Valmiit kiekot.

Pyörien kokoaminen_3 Val

Advertisements

One thought on “Pyörien kokoaminen (renkaiden, vanteiden ja napojen asennus)

  1. Paluuviite: Talvista mopoilua | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s