Pyörien napojen kokoaminen (ml. nopeusmittari)


Napojen kokoaminen aloitettiin laittamalla hyvissä ajoin uudet laakerit pakastimeen. Oman haasteensa tememiseen aiheutti se, että osat oli jo maalattu ja lakattu ja niitä ei luonnollisesti haluttu kolhia. Ruostesuojapohjamaali veikeutti hieman asentelua, mutta ei oleellisesti siten, että rasvauksella ja lämpölaajenemiskikoilla ei olisi selvitty. Kokoaminen tehtiin räjäytyskuvien avulla.

Takapyörän räjäytyskuva

Takapyörän räjäytyskuva

Etupyörän räjäytyskuva

Etupyörän räjäytyskuva

 

Takanavan kokoamisen aloitus. pikkuosat lähes kaikki uusia.

Takanavan kokoamisen aloitus ratasrungosta. pikkuosat lähes kaikki uusia.

Laakeripesän lämmitys.

Ratasrungon laakeripesän lämmitys.

Takanavan kaksileveyksinen laakeriholkki rasvattiin ja naputeltiin valmiiksi laakeriin ennen asennusta navan runkoon. Sitten rasvattiin kuumennettu laakeripesä ja lyötiin laakeri holkkeineen paikoilleen.

Laakeri holkkeineen laakeripesään

Laakeri holkkeineen rasvattuun laakeripesään

Laakerin lyöminen paikoilleen.

Laakerin lyöminen paikoilleen.

Seuraavaksi asennettiin ratas paikoilleen. Muista pulttien momentit ja kierrelukite; tänne kohdistuu nimittäin sitä kuuluisaa rasitusta!

Ratas paikoilleen ja tiivisteen asennus hylsyn avulla.

Ratas paikoilleen ja tiivisteen asennus hylsyn avulla.

Seuraavaksi siirryttiin navan varsinaiseen runkoon, jarrurumpuun. Sama kaava toistui: jäähdytetty laakeri lämmitettyyn ja rasvattuun laakeripesään. Laakeri meni tällä kertaa helposti. Kuitenkin alla olevasta kuvasta poiketen, laakeria pitäisi aina lyödä ulkorenkaasta, ei sisärenkaasta.

Vastapuolen laakerin lyöminen paikoilleen ruuvarivartta apuna käyttäen.

Navan laakerin nro 14 lyöminen paikoilleen, tällä kertaa ruuvarivartta apuna käyttäen. Laakeria pitäisi lyödä kuitenkin ulkorenkaasta!

Räjäytyskuvan laakeri nro. 11 on luonnollisesti myös asennettava ja holkki (osa nro. 13) muistettava laittaa väliin. Tästä ei valitettavasti ole kuvaa.

Uudet jarrukengät jousineen asennettiin laippaan keikauttamalla, ts. jouset esiasennettuna. Tällä vältetään jousien perinteinen pihtiasennus, mikä voi taitamattomissa käsissä taivuttaa tai muuten vaurioittaa jousia. Jarrujen kanssa ei voi olla koskaan liian varovainen. Jos käytät pihtejä jousien asennukseen, käytä sileäpintaisia. Keikauttamisessa kannattaa varoa sormiaan.

Jousien asentaminen jarrukenkiin.

Jousien asentaminen jarrukenkiin.

Jarrukenkien asennus laippaan keikauttamalla, varoen sormien jäämistä väliin.

Jarrukenkien asennus laippaan keikauttamalla, varoen sormien jäämistä väliin.

Yllätykseksi uudet jarrukengät eivät mahtuneet lähellekään rumpuihin asennuksen jälkeen kummassakaan navassa, mikä herätti hieman ihmetystä. Kyse ei ollut ihan pienestä ”kanituksesta” eikä kenkien asennuksesta. Valmistajan toleransseissa täytyy olla rajusti heittoja. Jarruliinoja hiomalla ne lopulta putosivat nätisti paikoilleen, mutta hiominen harmitti ja herätti huolta tulevasta jarrujen pidosta ja mahdollisesta ravistuksesta (hiontaa ei pysty koskaan tekemään ihan tasaisesti joka puolelta.

Takanavan tiiviste ei ole aivan välttämätön kapistus nykyaikaisten tiivistettyjen laakerien aikakaudella, mutta hyvä se toki siinä on olla.

Valmis takanapa.

Valmis takanapa.

Etunavan kokoonpanossa haasteena oli saada alunperin karmeassa kunnossa ollut nopeusmittaus toimimaan (ks. artikkeli pyörien purkaminen).

Nopeusmittauksen uudet osat.

Nopeusmittauksen uudet osat valmiina asennettavaksi.

Vaseliinia mittausakselin reikään.

Vaseliinia mittausakselin reikään.

Alumiinialuslevyt mittausakselin molemmin puolin ja vaseliinia joka väliin ja kierteeseen.

Alumiinialuslevyt mittausakselin molemmin puolin ja vaseliinia joka väliin ja kierteeseen.

Pidätinruuvi paikoilleen, mutta ei vielä pohjaan. Holkki alulleen, pidätinruuvin reikä kohdistettuna.

Pidätinruuvi paikoilleen, mutta ei vielä pohjaan. Holkki alulleen, pidätinruuvin reikä kohdistettuna.

Holkin varovainen naputtelu pohjaan.

Holkin varovainen naputtelu pohjaan.

Pidätinruuvi kiinni, tunnustellen, että osuu reikään. Älä ruuvaa liian syvään!

Pidätinruuvi kiinni, tunnustellen, että osuu reikään. Älä ruuvaa liian syvään!

Pyöritin paikoilleen.

Pyöritin paikoilleen.

Liikkeensiirtäjä hahloihinsa, taivutukset ylöspäin.

Liikkeensiirtäjä hahloihinsa, taivutukset ylöspäin.

Aluslevy ja lukkorengas paikoilleen.

Aluslevy ja lukkorengas paikoillaan.

Kun osat ovat paikoillaan, kokonaisuutta kannattaa pöyritellä tovi molempiin suuntiin. Tämä yksilö alkoi pyörimään herkästi vasta hetken pyörittelyn jälkeen. Seuraavaksi asennettiin tiiviste käyttäen apuna tuttuun tapaan rasvaa tiivistepoterossa ja suurta hylsyä.

Pyörien napojen kokoaminen_23

Tiiviste paikoilleen. Huomaa asennussuunta!

Seuraavaksi asennettiin napaan totutusti jäähdytetyt laakerit lämmitettyihin ja rasvattuihin laakeripesiin ja niiden väliin holkki. Käytimme ruuvarin muovikahvaa ja kumivasaraa ja naputtelimme laakerit paikoilleen ilman suurempaa voimaa ja siis ”pehmein” työkaluin. Oikeampi asennustapa olisi ollut naputella laakerin ulkokehältä. Älä koskaan lyö voimakkaasti sisäkehästä, sillä laakeri voi rikkoontua.

Etunavan laakerin asentaminen.

Etunavan laakerien asentaminen ”pehmein” työkaluin.

...myös toinen. Muista holkki laakerien väliin!

…myös toinen. Muista holkki laakerien väliin! Kuvan menetelmää parempi on naputella laakerin ulkokehältä, varsinkin, jos voimaa tarvitaan. Älä missään tapauksessa hakkaa sisäkoolista!

Öljytiiviste paikalleen rasvan kera.

Öljytiiviste paikalleen rasvan kera.

Holkki paikalleen.

Holkki paikalleen.

Advertisements

One thought on “Pyörien napojen kokoaminen (ml. nopeusmittari)

  1. Paluuviite: Talvista mopoilua | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s