Moottorin kokoaminen 1 – lohkojen sisäpuoli


Katso aikaisemmin tehdyt artikkelit laakerien asentaminen moottorilohkoihin ja öljytiivisteiden (stefat) asentaminen.

Vaihteiston kokoaminen aloitettiin akseleista. Järjestys osissa säilytettiin aikanaan purkamisvaiheessa pujottamalla osat vanhaan sähköjohtoon oikeaan järjestykseen. Toki järjestys myös tarkastettiin räjäytyskuvaa vasten, sillä olihan vaihteistossa todettu vikaa. Vetoakseli vaihdettiin uuteen alkuperäiseen (taisi olla koko mopoprojektin kallein yksittäinen osa!), vaihdeakseli oli onneksi moitteettomassa kunnossa.

Uusi vetoakseli ja asennusjärjestys.

Uusi vetoakseli ja asennusjärjestys.

Suzuki PV vaihteiston räjäytyskuva

Suzuki PV vaihteiston räjäytyskuva

Akselit asennettiin lohkoon esikokoonpanoina, ts. ne osat kasattuina, jotka tulevat lohkojen väliin. Akselit painettiin ”alulle” ja rattaat kohdistettiin. Akseleihin ja laakereihin kannattaa laittaa hieman öljyä asennuksen helpottamiseksi.

Kokoonpantujen akselien laittaminen "alulle".

Kokoonpantujen akselien laittaminen ”alulle”.

Sitten naputeltiin molemmat tasaisesti alaspäin pikkuhiljaa tarkastellen, että kaikkien rattaiden hampaat menevät lomittain. Väkivaltaa ei tässä kohtaa saa käyttää!

Molempien akselien tasainen varovainen naputtelu pohjaan.

Molempien akselien tasainen varovainen naputtelu pohjaan.

Seuraavaksi laitettiin siirtäjähaarukat paikoilleen ilman tappejaan. Siirtäjän rumpu voidaan asentaa näin kätevästi haarukoiden vielä liikkuessa ja ohjata niiden nokat uriin.

Siirtäjähaarukoiden laittaminen hahloihinsa.

Siirtäjähaarukoiden laittaminen hahloihinsa.

Siirtäjärummun laittaminen paikalleen, nokat uriin.

Siirtäjärummun laittaminen paikalleen, nokat uriin.

Lopuksi tapit laitetaan paikoilleen.

Tapit paikoilleen.

Tapit paikoilleen.

Kokoonpantu siirtomekanismi.

Kokoonpantu siirtomekanismi.

Vaihdelaatikon kokoaminen_8

Akseleiden pyörimistä ja vaihteiden toimintaa kannattaa jo tässä vaiheessa kokeilla. Rummun kääntelyn tulee liikuttaa haarukoita ja rattaiden tulee pyöriä herkästi ja liikkuvien rattaiden akselin suuntaisten liikkeiden tulee sujua.

Akselien ja siirtäjärummun pyörittely testaa herkkäliikkeisyyden ja toiminnan ylipäänsä.

Akselien ja siirtäjärummun pyörittely testaa herkkäliikkeisyyden ja toiminnan ylipäänsä.

Vaihdelaatikon lisäksi on kasattava käynnistysakseli palautusjousineen, jonka joku on suunnitellut jostain syystä lohkojen väliin. Jousi katkeaa PV:ssä kuulemma helposti. Mielestämme sen olisi voinut suunnitella läpi asti toiselle puolelle moottoria; olisi ollut tukevampikin ratkaisu ja jousi olisi helpompi vaihtaa.

Uusimme käynnistysakselin vanhan huonojen boorien ja hitsauksen takia ja jousen varmuuden vuoksi. Käynnistysakselia ostettaessa tulee tietää vuosimalli, tyyppi nimittäin vaihtui vuosimallissa -94.

Käynnistysakselien mallierot (Lähde: Wandamotor, www.wandamotor.fi)

Käynnistysakselien mallierot (Lähde: Wandamotor, http://www.wandamotor.fi)

Muista asentaessasi polkaisutoiminnon oikea suunta. Käynnistysakselissa oleva rajoitin lepää jousen painamana vasten lohkoon valettua koroketta.

Suzuki PV käynnistyspolkimen räjäytyskuva.

Suzuki PV käynnistyspolkimen räjäytyskuva.

Käynnistysjousi asennettuna. Tähän päälle tulee vielä iso prikka ja lukkorengas.

Käynnistysjousi asennettuna. Tähän päälle tulee vielä iso aluslevy ja lukkorengas.

Kampiakseli uusittiin kokonaan. Se asennettiin magneeton puoleinen pää ensin. Kampiakselin asennuksessa ei pitäisi tarvita pakastimen ja kuumailmapuhaltimen lisäksi juurikaan voimaa mutta se vaati tässä tapauksessa laakerin lämmitystä ja huomattavaa voimaa kumivasaran lyönteihin tiukan sovitteen takia. Jos kampuraa alkaa hakkaamaan lujaa, se voi mennä kieroksi, varsinkin jos lyöminen tapahtuu kytkinpuolelle ja vastustava kohta on magneeton puolella. Kiero kampiakseli syö laakereita nopeasti.  Jos välttämättä täytyy hakata, kannattaa limppujen väliin hioa täysin sopivan kokoinen välipala tueksi.

PV foorumilta saatujen ohjeiden mukaan tulisi ensin laittaa magneeton puolen laakeri pakkaseen ja puhaltimella lohko kuumaksi. Kylmä laakeri sujahtaa hyvin helposti paikalleen, tarvittaessa sopivalla hylsyllä auttaen. Seuraavaksi jäähdytetään kampiakseli kylmäksi, tai ainakin laakerin kohta magneeton puolelta. Sitten taas puhaltimella laakeri kuumaksi ja kampura menee paikalleen täysin ilman lyömistä.

Saimme myös kommentin kautta vinkin laittaa kampiakseli pakkaseen, mikä auttaa akselin saamiseen laakereiden läpi. Voitelua kannattaa joka tapauksessa käyttää.

Jos kampiakseli ei pyöri laitettaessa lohkot vastakkain tai lakkaa pyörimästä lohkoruuvien kiristyksessä momenttiin, se ei ole vielä keskellä, ts. jommasta kummasta päästä pohjassa. Näin kävi tässä projektissa ja kampiakselia jouduttiin lyömään lisää.

Tarkista kaikki tiivistyspinnat vielä kerran sormella, sillä kovan lohkokäsittelyn jäliltä voi tulla vaurioita vahingossa. Hio tarvittaessa hienolla hiekkapaperilla ja poista hiontajäte paineilmalla. Poistimme rasvan rasvanpoistoaineella ja puhtaalla rätillä. Tämän jälkeen levitettiin tiivistemassa ohjeen mukaan vain toiseen puoliskoon. Jos on paperitiiviste, tulee massaa levittää molempiin puoliskoihin.

Tiivistemassaa kannattaa levittää myös pulttireikien ympärille ja ”turhille” tiivistyspinnoille (muille kuin öljytilan suoraan tiivistäville tiivistepinnoille) lian ja veden pääsyn estämiseksi pultteihin ja lohkojen onteloihin. Massan levityksen jälkeen on aikaa rauhassa sovitella lohkoja paikoilleen, se ei jäykisty nopeasti. Käyttämäämme massaa pystyisi kuormittamaan ajossa vasta 1-2 h kuluttua, tosin moottori ei siinä ajassa meiltä valmistuisikaan…

Tiivistemassan levitystä.

Tiivistemassan levitystä.

Jouduimme poistamaan lohkosta esiasentamamme kampiakselin kytkinpuolen laakerin ja Jouduimme auttamaan kampiakselin kytkinpuolen stefaa menemään sovitteensa päälle. Kätevin on voidella tiiviste öljyllä ja painella huulitiivistettä tylpällä esineellä (ei ruuvimeisseli tms.!) ja samalla painaa lohkoa alaspäin.

Kytkinpuolen öljytiivisteen huulen tulee olla ojennuksessa.

Kytkinpuolen öljytiivisteen huulen tulee olla ojennuksessa.

Laakeri saatiin helposti asennettua takaisin paikoilleen kuumaksi kuumailmapuhaltimella lämmitettynä ja suurehkon hylsyn avulla naputtaen.

Vaihdoimme lohkoruuvit uusiin kovuuden 8.8 ruuveihin. Lohkoruuvit ovat eri pituisia, joten paikat kannattaa kirjata purkamisessa ylös tai tukeutua räjäytyskuvaan. Ensin kiristettin kuusiokoloavaimella sormikireys pois, ts. siihen kohtaan, jolla alkoi kiristämään lohkoa. Sitten tasaisesti joka puolelta vääntäen kiristettiin momenttiavaimella ruuvin mukaiseen momenttiin.

Suzuki PV moottorilohkojen räjäytyskuva

Suzuki PV moottorilohkojen räjäytyskuva

Ruuvien vääntäminen momenttiin momenttiavaimella.

Ruuvien vääntäminen momenttiin momenttiavaimella.

Lokojenvälinen osuus valmis

Lokojenvälinen osuus valmis

Mainokset

5 thoughts on “Moottorin kokoaminen 1 – lohkojen sisäpuoli

  1. Paluuviite: Blogiyhteenveto 2014 – kiitokset lukijoille! | Suzuki PV50 projekti

  2. Viljo

    Hei,
    kun kasasimme itse lohkoja yhteen, pidimme uutta kampiakselia pakkasessa. Emme tällöin tarvinneet irroitella laakereita irti, kylmä kampiakseli solahti laakereiden läpi ihmeellisen helposti. Toki jouduimme lyömään kampuraa jotta se asettuisi paikoilleen, mutta kylmänä akseli menee melko kivuttomasti paikoilleen. Pistimme myös voiteluainetta akseliin ja kampikammioon ”lisäapuna”.
    Eli tässä tämmöinen vinkki muille moottorinkorjaajille!

    Vastaa
  3. Kompura

    Hakataan kampiakselia vaan reilusti ja läträtään tiivistemassalla oikeen urakalla :DD hyvät ohjeet hei….

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Kiitos kommentista!

      Artikkeli kannattaa ennen kommentointia kuitenkin lukea kunnolla. Kampiakselin oikeasta käsittelystä oli tietoa.

      Lohkomme olivat huonossa kunnossa, se aiheutti monenlaisia ongelmia, kuten blogin monista artikkeleista selviää. Mm. tiivistemassaa oli pakko tässä yksilössä käyttää. Laakeripoterot olivat myös kokeneet väkivaltaa ja vaikuttivat laakeriasennusten linjauksiin. Käytimme edullista tarvikeakselisettiä, siinä saattoi olla toleranssiongelmia, emme kuitenkaan mitanneet. Kaikesta tästä johtuen sovite oli huomattavan tiukka, mutta akseli saatiin paikoilleen vaurioitta ja moottorimme on toiminut tämän ohjeen mukaan kasattuna jo pitkään mainiosti, värinöittä.

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s