Mopoilijan koneoppia – sokat ja lukitusrenkaat


Sokkia löytyy mopon akseleista ja vivuista. Niillä lukitaan osa toiseen tai lukitaan akseli tai akseli ja mutteri parina tiettyyn asentoon ja estetään sen aukeaminen. Pultin läpi on reikä ja mutterissa on hahloja. Sokkia ei tulisi käyttää uudestaan, ne ovat kertakäyttöisiä. Metalli kun heikkenee jyrkissä taivutteluissa.

    • Vaihda murtuneet tai ruostuneet sokat uusiin. Uudet eivät maksa paljoa.
    • Unohda ”omat sokat”. Väärä materiaalipari voi aiheuttaa ruostumista ja väärä koko irtoamista.
    • Valitse tiukasti reikään sopiva sokka. Sokkia myydään eri kokoisina. Kätevintä on ostaa tai rakentaa itselleen pieni lajitelma.
    • Kiristä mutteri oikeaan kireyteen, momenttiin. Jos reikä ja hahlot mutterissa eivät osu kohdalleen kierrä kiinnipäin mutteria kunnes ensimmäinen sopiva kohta löytyy. Älä sovita löysäämällä!
    • Aseta uusi sokka paikoilleen, lyö hiukan sokkaa että se asettuu varmasti pohjaan
    • Käännä toinen sokan sakaroista suoraan mutterin sivulle sen yhtä tasaista osaa vasten.
    • Käännä toinen sokan sakaroista vastakkaiseen suuntaan edellistä pultin tai akselin pään yli eli sokan kantaa kohden juuri pään reunan yli.
    • Katkaise ylimääräiset päät poikki sivuleikkureilla. Suojalaseja on hyvä käyttää, katkennut pää lähtee usein vauhdilla.

Sokan pitää olla nyt tiukka. Jos se liikkuu se on huonosti asennettu tai väärän kokoinen.

Lukkorengas (circlip)

Lukkorengas venytetään tangon tai akselin ulkopuolelle uraan tai puristetaan kokoon putken sisäpuolelle. Niitä käytetään yleensä akseleissa estämässä niiden pituussuuntainen liike. Lukkorenkaita ei tulisi käyttää uudelleen, etenkään jos kyseessä on vaihteistoon liittyviä lukkorenkaita. Niitä voi ostaa esimerkiksi autotarvikeliikkeistä erikokoisina.

  • Lukkorenkaita on kulmiltaan kahdenlaisia:
    • Päistään kaikilta puoliltaan teräväkulmaisia
    • Päistään toiselta puoliltaan teräväkulmaisia. Eli toiset puolet ovat pyöreitä. Näiden asennuksessa terävä kulma tulee kappaleeseen kohdistuvan rasituksen suunnasta poispäin eli pyöreät kulmat tulevat rasituksen puolelle. Tällöin terävät kulmat pistävät uraa vasten vastaan eikä lukkorengas pyörähdä pois mitä se saattaisi tehdä jos pyöreät kulmat olisivat tällä puolen.
  • Lukkorenkaat asennetaan erikoispihdeillä. Älä käytä muita pihtejä. Pihtejä on kahdenlaisia: ulkopuolelle tai sisäpuolelle tarkoitetun lukkorenkaan asennukseen. Lukkorengaspihtien kärkiä on erilaisilla taivutuksilla kuten muitakin pihtejä luoksepäästävyyden helpottamiseksi.
  • Älä purista kasaan tai levitä lukkorengasta yhtään enempää kuin on tarvetta irroittamisen kannalta. Varmista että paikoilleen asennettu lukkorengas on varmasti joka kohdastaan urassa, jonka olet ennen asennusta puhdistanut. Joskus lukkorengas saattaa näyttää olevan paikoillaan, mutta se ”kantaakin” jostain.
  • Jos lukkorengas on vääntynyt tai murtunut, vaihda se uuteen. Pysyvyys urassa kaikissa kuormitus, tärinä, ym. olosuhteissa on olennaisen tärkeää.
  • Käytä suojalaseja, koska lukkorengas saattaa kimmota pihdeistä arvaamattomasti irti ja lentää vauhdilla.

Lähteet: Wikikko

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s