Rungon pohjatyöt ja pohjamaalaus


Pohjatyöt ovat ainakin amatööreille usein niitä epämiellyttäviä ja hikisiä hommia. Toisaalta niissä on kaikessa yksinkertaisuudessaan ja epäteknisyydessään sitä perinteistä moottoriajoneuvotekemisen perusmeininkiä ja kärsivällisyyden venytystä. Lisäksi käden jälki näkyy ja itse tekemisen jälkeen ajokkia osaa arvostaa. Erittäin terapeuttista siis.

Kyselimme mielenkiinnosta pari tarjousta hiekkapuhalluksesta, pohjamaalauksesta, maalauksesta ja lakkauksesta. Ei aivan ilmaista, mutta halusimme tehdä tämänkin joka tapauksessa itse.

Kun mopo oli jo täysin valmis, törmäsimme sattumalta eräällä metallipajalla ”viraabelihommina” tehtäviin PV:n rungon puhalluksiin. Kuinka vaivattomasti homma kävikään!

PV osien hiekkapuhallusta "oikeiden töiden" lomassa

PV osien hiekkapuhallusta ”oikeiden töiden” lomassa

Hieman nopeammin valmista kuin käsin hioen....

Hieman nopeammin valmista kuin käsin hioen….

Tikkurilan sivuilta löytyi aiemmin maalattujen metallipintojen maalaus liuotinohenteisella maalilla ja päätimme noudattaa tämän ohjeistuksen punaista lankaa, tosin teräsharjan jätimme syrjään, sillä naarmut näkyvät maalauksen alta. Myös Mastonin ohjeistus spraymaalauksesta on hyvä.

Tarvikkeet, aineet ja työkalut:

    • Liuotinpesuainetta
    • Pensseli sekä liuotinpesuaineen että maalinpoistoaineen levitykseen
    • Pieni hammasharja
    • Painepesuri
    • Hiomasieni
    • Hiomapaperia, karkeus 150, lisäksi vesihiomapaperia karkeuksilla 320, 600 ja 1000
    • Hiomakone Fein Multimaster
    • Maalarin pölyharja
    • Pesusieni
    • Siivousliina
    • Suojahanskat
    • Suojalasit
    • Hengityssuojain
    • Ruosteenestopohjamaali Maston harmaa 011

Tämän yksilön lähtötilanne oli seuraava. Lika oli varsinkin rungon alaosassa hyvin pinttynyt. Toisaalta syvemmälle edennyttä ruostetta ei ollut, kiitos kohtuullisen hyvin kattaneen maalipinnan. Erilaisten kumiholkkien ja puslien puute (mm. satulan alta) oli kuluttanut muutaman kohdan metallille asti. Nämä kohdat eivät kuitenkaan olleet ruostuneet, joten mopoa lienee on säilytetty sisällä viimeiset ajat. Näytti siltä, että runko on maalattu vähintäänkin kertaalleen uusiksi. Lakkausta ei havaittu.

Suzuki PV rungon räjäytyskuva.

Suzuki PV rungon räjäytyskuva.

Rungon pohjatyöt_1

Lähtötilanne: likainen runko, puhkikuluneita maalikohtia, vähän ruostetta.

Huom: aineet ovat haitallisia. Käytä työssä suojakäsineitä ja -laseja ja hionnassa hengityssuojainta.

Runko oli purkamisen jälkeen yhä törkyinen, joten se pestiin liuotinpesulla vielä kerran. On turha yrittää likaisen rungon maalinpoistoa tai hiontaa. Liuotinpesua on kätevä levittää pensselillä ja sen kannattaa antaa vaikuttaa hetkestä jopa tunteihin, tarvittaessa uudelleen levittäen.

Hyvin tarpeellinen hammasharja uusiokäytössä liuotinpesuliotuksen jälkeen.

Hyvin tarpeellinen hammasharja uusiokäytössä liuotinpesuliotuksen jälkeen.

Puhdistuksen jälkeen runkoa hiottiin koehiontana jonkin verran maalitilanteen tutkimiseksi hiomasienellä.

Hiomasieni taipuu erinomaisesti monimuotoiseen runkoon.

Hiomasieni taipuu erinomaisesti monimuotoiseen runkoon.

Koehionta osoitti, että maali irtoaa helpohkosti. Päätimme siksi poistaa maalin. Valumatonta Nitromorsin maalinpoistoainetta levitettiin ohjeen mukaan pensselillä paksuhkosti ja annettiin vaikuttaa 5-10 min. Tämän jälkeen poistoa kokeiltiin painepesurilla.

Painepesurityöstöä maalinpoistoaineen levittämisen jälkeen.

Painepesurityöstöä maalinpoistoaineen levittämisen jälkeen.

Käsittely irrotti suurimman osan maalista helpohkosti, mutta ei kaikkea. Käsittely uusittiin toisen kerran, joihinkin kohtiin useita kertoja ja silti maalia jäi hiottavaksi.

Suurin osa maalista irtosi helposti.

Suurin osa maalista irtosi helposti.

Loput maalit hiottiin käsin hiomasienellä ja -papereilla sekä hiomakoneella.

Feinin multimaster oli lyömätön apu loppujen maalien poistossa.

Feinin multimaster oli lyömätön apu loppujen maalien poistossa.

Rungon pohjatyöt_8

Hiottu runko.

Hiottu runko.

Jalkaosa oli haastavin hiottava.

Jalkaosa oli haastavin hiottava.

Hiekkapaperin laittaminen työkaluun vinoon osoittautui oivaksi keinoksi.

Hiekkapaperin laittaminen työkaluun vinoon osoittautui oivaksi keinoksi.

Selkävoitto. Huomaa miehekäs hitsaus, joka jätettiin katu-uskottavaksi muistoksi edellisiltä omistajilta.

Selkävoitto. Huomaa miehekäs hitsaus, joka jätettiin katu-uskottavaksi muistoksi edellisiltä omistajilta.

Hiottu runko ja kaikki muutkin rungon isot ja pienet osat pestiin maalipesulla viimeisten epäpuhtauksien poistamiseksi (sormenjäljet, hiontajäte, rasva, jne.). Maalipesu oli kätevä levittää sumutinpullolla ja lopuksi käydä läpi koko runko sienellä hangaten.

Maalipesun levitys sumutinpullolla.

Maalipesun levitys sumutinpullolla.

Maalipesuaineella hankaus sienellä.

Maalipesuaineella hankaus sienellä.

Runko huuhdottiin painepesurilla ja annettiin kuivua tuulessa. Juuri ennen ruosteenestomaalausta runko lämmitettiin lämpimäksi kuumailmapuhaltimella lopunkin kosteuden poistamiseksi (maalaus tehtiin ulkona alkusyksyn viileähkönä mutta kauniina päivänä) ja tarttumisen varmistamiseksi.

Rungon lämmitys kuumailmapuhaltimella.

Rungon lämmitys kuumailmapuhaltimella.

Maalaus ruosteenestomaalilla.

Maalaus ruosteenestomaalilla.

Lopulta tuloksena oli kaksi kertaa maalattu varsin siisti runko valmiina pintamaalaukseen ja lakkaukseen.

Ruosteensuojamaalattu runko.

Ruosteensuojamaalattu runko.

Ruosteensuojamaalattu runko.

Ruosteensuojamaalattu runko.

Pienemmät osat pohjamaalattuna.

Pienemmät osat pohjamaalattuna.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s