Rungon purkaminen


Koneremontin odottaessa käytettynä ostettuja vaihdelaatikko-osiaan jatkettiin rungon purkamista, joka oli jäänyt moottorin irrottamiseen.

Tämän yksilön rungon purkaminen onnistui seuraavan kuvan työkaluilla ja aineilla. Täytyy huomata, että tämänkään yksilön pultit ja ruuvit todennäköisesti eivät ole kaikki alkuperäisiä, joten työkaluja voidaan tarvita monenlaisia.

Kyseisen rungon purkuun tarvitut työkalut.

Kyseisen rungon purkuun tarvitut työkalut.

Ennen purkamista pahimmiksi arvioituja pultteja liotettiin kuvasta puuttuvalla irroitusaineella. Tämä helpotti purkamista huomattavasti.

Aikaisemmin tehtyä moottorin irroitusta ja etuhaarukan purkamista täysin palasiksi lukuunottamatta kului aikaa rauhallisesti puuhastellen vajaat kaksi tuntia ja tässä oli mukana osien ja räjäytyskuvien tutkimista ja dokumentointia (valokuvaus) ja yksi taukokin.

Takajouset irti. Huomaa itse tehty teline...

Takajouset irti. Huomaa itse tehty teline…

...johon olisi hyvä laittaa mopo suunnitellusti. Pahoittelut puskan istuttajalle!

…johon olisi hyvä laittaa mopo suunnitellusti. Muista työturvallisuus! Pahoittelut puskan istuttajalle!

Takapyörän vetopuoli. Törkyinen, laakerit sököt ja holkki ruosteessa.

Takapyörän vetopuoli. Törkyinen, laakerit sököt ja holkki ruosteessa.

Takapyörä jarrupuolelta. Ruostetta käytön puutteesta ja painepesusta mutta jarru toimivat.

Takapyörä jarrupuolelta. Ruostetta käytön puutteesta ja taannoisesta painepesusta mutta mekaanisesti jarrut toimivat.

Tästä haarukkaa ja lokaria irroittamaan.

Tästä haarukkaa, lokaria ja jalkatukitankoa irroittamaan.

Pienistä virityksistä iso haitta. Oikeat aluslevyt ovat tärkeä asia mekaniikassa.

Pienistä virityksistä iso haitta. Oikeat aluslevyt ovat tärkeä asia mekaniikassa.

Tankin kumipuslat uusittava.

Tankin kumipuslat uusittava.

Sähköjen yleinen toimivuus on suoranainen ihme.

Sähköjen yleinen toimivuus on suoranainen ihme.

Rungon purku_10

Liitin heikossa kunnossa, maadoitusjohto poikki.

Liitin heikossa kunnossa, maadoitusjohto poikki.

Maadoitukset olisi tärkeä pitää kunnossa.

Maadoitukset olisi tärkeä pitää kunnossa hapettumilta ja ruosteelta – ja se on melko helppoa amatöörillekin.

Etupyörä auki. Jarrumekanismi toimii, mutta laakerit sököt.

Etupyörä auki. Jarrumekanismi toimii, mutta laakerit sököt ja törkyinen kokonaisuus.

Nopeusmittauksen toimivuuden vedonlyöntikertoimet ovat pienet.

Etuhaarukka ulkoisesti hyvässä kunnossa...

Etuhaarukka ulkoisesti hyvässä kunnossa…

Mutta täynnä ruostetta. Irtosi helposti liottamalla ja naputtelemalla kumivasaralla.

…mutta täynnä ruostetta. Irtosi kuitenkin helposti liottamalla ja naputtelemalla kumivasaralla.

Haarukan mutterit lähtivät kevyesti naputtamalla.

Haarukan mutterit lähtivät kevyesti naputtamalla.

Täällä ei ole rasvari juuri käynyt.

Täällä ei ole rasvari juuri käynyt.

Rungon purku_20

Lukko ilman avainta.

Lukko ilman avainta. Tosin tuskin aukeaisi avaimellakaan.

Mainokset

3 thoughts on “Rungon purkaminen

  1. Paluuviite: Etuhaarukan purkaminen | Suzuki PV50 projekti

  2. Mikko

    Moro! Pystytkö auttamaan että voisitko sanoa mitkä kaikki laakerit kuuluu suzuki pvn takarenkaaseen

    Vastaa
    1. suomita Kirjoittaja

      Hei ja anteeksi myöhäinen vastaus!

      Laakerien koodit löytyvät tästä on-line -luettelosta (s.21 ja 25):

      http://www.geocities.jp/coolepo/histry/soliferpart/solifer_part.htm

      Yksittäisellä koodilla voi hakea Googlella.

      Etupyörän laakerit ja stefat:
      =============================

      Vasen: 6300 2RS (10 x 35 x 11)
      Oikea: 6200 2RS (10 x 30 x 9)

      (2RS=kokonaan pölysuojattu kumisuojuksin)

      Stefat

      Oikea: 15 x 31 x 9.5 (OEM 09284-15001) (”pölysuoja”)

      Takapyörän laakerit ja stefat:
      ==============================

      Vasen: 6203 2RS (17 x 40 x 12)
      Keski: 6201 2RS (12 x 32 x 10)
      Oikea: 6301 2RS (12 x 37 x 12)

      (2RS=kokonaan pölysuojattu kumisuojuksin)

      Stefat

      Vasen: 25 x 40 x 6 (OEM 09285-25003) (”pölysuoja”)

      Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s