Vaihdelaatikkoviasta


Yksi koeajossa huolestuttavimmista vioista oli tuo vaihteen hankalasti vapaalle saanti.

Vaihteisto-ongelmien etsintä kannattaa aloittaa vaihdevivusta ja edetä systemaattisesti räjäytyskuvan kanssa. Niihinkään ei ole aina luottamista, esim. alkuperäisessä kuvassa on virheitä, jotka selitetään tässä artikkelissa jäljempänä!

Vaihteistovaihtajan räjäytyskuva (

Vaihteistovaihtajan räjäytyskuva (Mopot-korjausopas 1982-2006, Alfamer), TÄSSÄ ON VIRHEITÄ, KS. ALLA!

Soitto Mopo Sportin huoltoon ja kertoivat vian olevan suhteellisen harvinainen. Yleisempi kuulemma on ennemminkin se, että jokin vaihde ei pysy päällä. Suzuki PV:n vaihteisto on melko kovaa tekoa. Vaihderattaat ovat karkaistuja hahloja ja ulokkeita myöden. Vikaa kannattaa etsiä vahteensiirtäjärummun urien tai siirtäjähaarukoiden nokkien kulumisesta. Nokat ovat karkaistuja ja siis kovaa ainetta,  joten rummun vika on todennäköisin, joten siis tutkimaan sitä. Kannattaa etsiä ”kirkkaita” kohtia, missä nokat urissa makaavat ja tutkia, ovatko ne oikeat.

Tässä siirtäjän nokka on jauhanut. Ruostetta urassa.

Tässä siirtäjän nokka on jauhanut. Ruostetta urassa.

Karkaistu siirtäjän nokka on kuluttanut uran kuopalle (vas) ja tehnyt pykämän (oik).

Karkaistu siirtäjän nokka on kuluttanut uran kuopalle (vas) ja tehnyt pykämän (oik), josta on vaikea hypätä yli.

Siirtäjän nokassa on neliömäisyyttä, tasaiseksi kuluneita kohtia.

Siirtäjän nokassa on neliömäisyyttä, tasaiseksi kuluneita kohtia.

Kaikenlainen väljyys ja kuluneisuus liitoksissa esim. jo vaihdevivun ja akselin liitos on pahasta. Ostimme uuden vaihdeakselin kuluneiden boorien takia. Rummussa oli syöpymiä ja ruostetta. Nokat olivat suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta kulumaa niissäkin. Päätettiin vaihtaa rumpu ja nokat ja rummun tapit parempiin. Myös pikkuosat 27 ja 28 olivat huonot ja vaikuttavat asiaan, vaihdoimme nekin. Nettivaraosasta löytyi muutamalla kyselyllä ”ämpäritavarana” PV:n osia myyviltä. Oheisessa kuvassa rummun päässä olevat osat 33,34 ovat vapaan merkkivalon osat. Ne eivät vaikuta vaihteiden asemointiin.

PV foorumin porukalta selvisi myös seuraavat tärkeät asiat. Ensiksikin, siirtäjärummun päässä olevat pikkutapit pitää olla oikeassa järjestyksessä. Lovellinen tappi tulee olla ”kello kolmessa” rummun sivussa olevaan loveen nähden.

Toiseksi, kuvassa jousi 18 kuuluu olla isompi kuin jousi 17. Lisäksi alkuperäisessä räjäytyskuvassa on virhe. Seuraavassa kuvassa se on korjattu pois. 13 ja 14 olivat alunperin väärässä järjestyksessä.

Suzuki PV vaihdelaatikon räyäytyskuva, korjattu.

Suzuki PV vaihdelaatikon räyäytyskuva, korjattu.

Kolmas mahdollinen syy vapaan löytymättömyyteen on vaihdepolkimen akselilla oleva säätö (kuvassa 27 ja 28). Kannattaa säätää niin että osa 20 on ”lepoasennossaan” keskellä siirtorumpua. Säädön voi kunnolla tehdä vasta kun lohkot ovat vastakkain, ettei vaihdepolkimen akseli pääse menemään vinoon säädön aikana.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s