Moottorin purkaminen


Motot.net on julkaissut mainion yleisen moottorin purkamisoppaan. Tätä käytti myös tämä varikkotiimi hyväksi. Myös Alfamerin kirja Mopot – Korjausopas 1982-2006 oli luettuna etukäteen ja käytössä.  Järjestystä (lokerointi, merkitseminen), oikeita työkaluja ja työkalujen laatua ja kunnossaoloa ei voi tarpeeksi korostaa. Hae myös aktiivisesti tietoa verkosta ja kysy, mutta muista myös suodattaa tiedosta oikea ja oleellinen esiin.

Käytetyt työkalut ja -aineet:

  • Laadukas hylsysarja (mm. räikkä, jatkovarsi, erikokoisia hylsyjä)
  • Laadukas akkuväännin + kärkisarjat (ristipää, kuusiokolo)
  • Lukkorengaspihdit (ulkopuolisille lukkorenkaille, 90 asteen kärjet)
  • Magneeton ulosvetäjä
  • Sytystulppa-avain
  • Kumivasara
  • Liuotinpesu
  • Irroitusaine (CRC)
  • Pyöreä pensseli (puhdistus)
  • Pienipäinen hammasharja (puhdistus)
  • Lasta (tiivistejäämien ym. irroitus)
  • Vesihiomapaperi (tiivistyspintojen hionta)
  • Painepesuri
  • Suojalasit
  • Suojahanskat
  • Räjäytyskuvia printattuna muovitaskuihin

Moottorin purkaminen tehtiin karkealla tasolla esitettynä seuraavan kuvasarjan mukaan.

Moottorin purku_1

Kansi inri sylinteristä.

Kansi irti sylinteristä.

Sylinteri irti.

Sylinteri irti.

Magneeton koppa irti. Törkyisyys ja vauriot alkavat tulla esiin.

Magneeton koppa irti. Törkyisyys ja vauriot alkavat tulla esiin.

Käynnistyspolkimen irroitus rälläkällä.

Käynnistyspolkimen irroitus rälläkällä.

Kytkinkoppa irti. Tämä puoli on siistimpi, onneksi.

Kytkinkoppa irti. Tämä puoli on siistimpi, onneksi.

Kytkinpakan irroitus oli työlästä, osa pulteista "muljattu".

Kytkinpakan irroitus oli työlästä, osa pulteista ”muljattu”. Huomaa asentajan herkkä hanska.

Kytkinlevyissä oli vielä pintaa jäljellä.

Kytkinlevyissä oli vielä pintaa jäljellä.

Kytkinpaketti irti.

Kytkinpaketti irti.

Rattaat pois.

Rattaat pois.

Vaihdevivusto pois.

Vaihdevivusto pois.

Kytkinpuoli purettu.

Kytkinpuoli pääosin purettu.

Magneeton puolen luukkujen ruuveihin tarvittiin väkivaltaa.

Magneeton puolen luukkujen ruuveihin tarvittiin väkivaltaa, samoin lohkopultit olivat tiukassa.

Magneetto avattu ulosvetäjällä.

Magneetto avattu ulosvetäjällä.

Akseleiden naputtelu läpi ja lohkojen raottaminen tasaisesti.

Akseleiden naputtelu läpi ja lohkojen raottaminen tasaisesti pehmeämeteriaalisella lastalla tms. tiivistyspintojen vaurioitumisen välttämiseksi.

Lohkot irti, vaihdelaatikko näkyvissä.

Lohkot irti, vaihdelaatikko näkyvissä.

Rohosevat laakerit näkyvissä.

Rohisevat laakerit näkyvissä.

Vaihteisto päältä kuvattuna. Syöpymiä näkyy.

Vaihteisto päältä kuvattuna. Syöpymiä näkyy.

Vielä yksi vaihteistolähikuva.

Vielä yksi vaihteistolähikuva.

Vaihteisto pöydällä. Vaikka taustalla herkkä kukkainen taustaliina, ei oltu keittiössä.

Vaihteisto pöydällä. Vaikka taustalla herkkä kukkainen taustaliina, ei oltu keittiössä. Huom: siirtäjänokkien akselit aseteltu tähän kuvaan väärin!

Vaihteisto levitettynä. Huom: siirtäjänokkien akselit aseteltu tähän kuvaan väärin!

Vaihteisto levitettynä. Huom: siirtäjänokkien akselit aseteltu tähän kuvaan väärin!

Käynnistyspolkimen palautusjousi.

Käynnistyspolkimen palautusjousi. Tämä kannattaa kuulemma vaihtaa, vaikka oli ehjä.

Toinen lohkopuolisko lähes purettuna. Tästä vielä lyötiin kampiakseli ja laakerit pois.

Toinen lohkopuolisko lähes purettuna. Tästä vielä lyötiin kampiakseli ja laakerit pois.

Lukkopihdit ovat oiva apu jumittavien sylinterin pinnapulttien irroittamiseen.

Lukkopihdit ovat oiva apu jumittavien sylinterin pinnapulttien irroittamiseen.

 

Jätettä syntyy. Muista lajitella ongelmajäte, metalli jne.!

Jätettä syntyy. Muista lajitella ongelmajäte, metalli jne.!

Osat puhdistettiin huolella käyttäen liuotinpesua. Osia kannattaa liottaa esim. yön yli, erityisesti vaikeasti puhdistettavia lohkoja. Pyöreä maalipensseli on kätevä apuväline liuotinpesun levittelyyn lian irroittamiseen, samoin vanha lasten pieni hammasharja. Joihinkin koloihin ei pääse kuin pienellä ruuvarilla ja rätin kulmalla.

Lohkojen esipesun ja viimeistelypuhdistuksen suoritimme liotuksen ja ronkkimisen jälkeen brutaalisti painepesurilla. Muista käyttää suojalaseja! Vanha maali yksinkertaisesti raaputettiin ja hiottiin pois.

Tiivistävät pinnat kannattaa käydä läpi lastalla vanhojen tiivisteiden irroittamiseksi ja varmistaa tiivistyspintojen tasaisuus vesihiomapaperilla.

Säästä ja merkkaa kaikki osat, myös mahdolliset rikkinäiset ja ylimääräiset ja väärät osat. Tästä on hyötyä hankintojen suunnittelussa, tekemisessä. Pidä lyijykynä ja vihko saatavilla ja merkkaa kaikki huomiosi ja ota valokuvia.

Lajittele jätteet. Muista, että liuottimet, öljyt jne. eivät kuulu luontoon tai viemäriin. Metallit metalliroskikseen. Kierrätä, jos uusit käyttökelpoista. Joku voi tarvita osiasi!

Pari lokeroiltaan muokattavaa Planon rasiaa säilövät puhdistetut ja merkatut osat.

Pari lokeroiltaan muokattavaa Planon rasiaa säilövät puhdistetut ja merkatut osat.

Mainokset

One thought on “Moottorin purkaminen

  1. Paluuviite: Blogiyhteenveto 2014 – kiitokset lukijoille! | Suzuki PV50 projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s